Jak zabránit pádu přes palubu?
Vypadne-li jeden z posádky přes palubu, začíná boj o život. Stane-li se to ve vlnách v noci, je tento boj už z poloviny prohraný. Aby k tomu nedošlo, používáme psí kšíry. Vážeme je ale správně?
Někdo říká bezpečnostním popruhům harnessy, jiný psí kšíry. Jde o to samé. Měly by být na každé lodi, včetně jachet charterových.
Kdy je dobré je používat?
Jen málokdo je používá stále. Kdy je tedy čas, kdy se bez nich neobejdeme? Přivázaní bychom měli být v noci a za špatného počasí. A dále kdykoli, když jsme na palubě sami a loď řídí autopilot. V takové chvíli si posádka v podpalubí nemusí všimnout, že na palubě k něčemu došlo. A ještě jeden důvod pro přivázání. Je to mořská nemoc. Kdo je takto churavý, má takové starosti, že stabilitu neřeší.
Kde se přivázat?
Psí kšíry mají zamezit tomu, abyste byl oddělen od lodi. Ideálně by neměly umožnit pád přes palubu. Jsou známy případy, kdy přivázaný člen posádky spadl přes palubu, zůstal viset na psích kšírách, nebyl schopen vylézt na palubu a utopil se uvláčen lodí.
To je důvod, proč je třeba se vázat uvnitř kokpitu, nikoli například na zadním koši. Ideální jsou body k uvázání ve středu kokpitu, případně před kormidlem.
Uvázaní bychom měli být tak, abychom nemohli spadnout přes palubu. Pokud spadneme přes palubu, měly by nás kšíry udržet tak vysoko, aby hlava byla nad hladinou.
Uvázání na krátko však omezuje pohyb v kokpitu. Aby tomu tak nebylo a od kormidla bylo možné dojít až k vinšnám u lukny, je nejlepší instalovat v kokpitu mezi oky na uvázání popruh, který umožní volný pohyb v předozadním směru, ale nepustí posádku do boku.
Větší nebezpečí na palubě?
Obvykle se posádka více bojí pohybu po palubě, tedy cesty na příď. Ano, je to nebezpečnější než sedět v kokpitu, ale ten, kdo jde na příď, s nebezpečím počítá a podle toho se chová. Pokud sedíme v kokpitu, cítíme se bezpečně. Loď ale může být zasažena vlnou, která ji položí bokem na vodu. Pak už v kokpitu bezpečno není.
Jackstay na palubě
Aby byl bezpečný pohyb po palubě, je dobré mít nataženy popruhy jackstay od zádě až k přídi tak, abychom se mohli uvázat na zádi a přejít až na příď. Při pohybu po palubě se samozřejmě nevyhneme tomu, abychom nemohli spadnout mimo loď. Při cestě na příď však nebýváme na palubě sami a okamžitá pomoc je při ruce.
9436
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Nezvěstný
Nezvěstný
V záplavě sólových závodů přes oceán, či kolem světa, je snadné zapomenout na nebezpečí, které na sólové jachtaře na moři čeká. Krutou připomínkou je zmizení skippera jachty Classe Mini Aelig Stéphana Thomase.