Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.
Vše níže uvedené píšeme jen pro příznivce jachet s jedním listem kormidla. Tudíž důrazně žádám všechny majitele jachet s dvojicí kormidel, aby za následující tečkou již nepokračovali v četbě.
Nyní jsme tu již jen samí příznivci jachet s jedním listem kormidla, a proto si můžeme hned zkraje říci, že jachty se dvěma kormidelními listy stojí v přístavech za starou belu.
Couvám zádí k molu
Pojďme ale k brzdění. Mám bezvětří, couvám k molu, kormidlo mám rovně a zabrzdím. Jachta zůstane stát. Nic víc.
Ve druhém případě brzdím a u toho stočím kormidlo naplno vlevo. Jachta zabrzdí, záď zamíří vpravo a příď vlevo. K čemu je to za bezvětří dobré? Za bezvětří k ničemu. Pokud ale fouká vítr z levoboku, my pošleme příď vlevo proti větru, který ji tak začne snášet až mnohem později. My tím získáme čas na vyvázání návětrného lana a na stabilizaci na tomto laně (návětrné lano zafixované, kormidlo proti větru, přední chod a přidáváme plyn, dokud jachta není na návětrném jachtě stabilní).
Brzdění při couvání k molu může mít v rukou šikovného kormidelníka dvě funkce. Zabrzdit a poslat příď proti větru. Jen je třeba rychle a ve správný okamžik pracovat s kormidlem.
Couváme bokem k molu
Stejně můžeme pracovat s kormidlem, pokud zajíždíme bokem k molu na zpětný chod. Představte si situaci. Couvám bokem k molu. Jsem v místě, kde potřebuji zastavit, jen je záď 1 – 1,5 m od mola. To ale nevadí. Brzdím a přetáčím kormidlo na maximum od mola. Zde se znovu projeví oblíbený prop wash, který pošle záď bokem směrem k molu. Utěče nám v tom případě příď na opačnou stranu než záď, jako tomu bylo v předešlém případě? Nemusí to tak být. Pokud jsme stáčeli jachtu podél mola a příď tedy v zatáčce směřovala k molu, v tomto pohybu pokračovala dále setrvačností.
Pak už stačí jen chytit záďové lano na pachole a zbytek jachty posuneme k molu pomocí prop wash. To znamená kormidlo k molu a přední chod motoru.
Vidíte, že brzdění může být multifunkční. Jen to chce mít jasno v hlavě a vědět, co v danou chvíli dělat.
745
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.