Search
× Search
Jak vyřešit dobíjení akumulátorů? Díl 2.
Daniel Vodička

Jak vyřešit dobíjení akumulátorů? Díl 2.

V minulém díle miniseriálu jsme si představili možnosti dobíjení stále ještě netradičním palivovým článkem. Dnes se podíváme na to, jak se vyplatí solární panely.
Vrátíme se znovu na naší modelovou jachtu, která je bohatě vybavená a za den na vodě nemá problém spotřebovat 300 Ah energie. Jak se v takových podmínkách vyplatí osazení jachty solárními panely?

 

Kolik dá?

Pro orientační výpočet použijeme solární panel, který dává cca 5,4 A. Pohybujeme se v letních měsících ve Středomoří, kde je slunce dostatek. V ideálních podmínkách můžeme předpokládat, že panel dokáže za den do baterek dostat až 80 Ah. Zde je ale třeba si říci, co myslíme ideálními podmínkami. Za takových podmínek je panel otočený ke slunci a není ve stínu. Dosáhneme na palubě po celý den na takové podmínky? Nedosáhneme. Uložení panelů bude mít daleko k ideálnímu sklonu na slunce a občas bude část panelů zastíněna ráhnem a plachtami. Řekněme si, že panel dokáže dodat za den cca 2/3 z 80 Ah, tedy cca 50 Ah.
Rozměry podobného panelu jsou cca 120 x 55 cm. Není to žádný drobeček.

Kam s ním

Řekněme, že 1/3 spotřeby elektrické energie pokryje lodní motor. Stále nám zbývá 200 Ah na soláry. K tomu bychom potřebovali cca 4 soláry. To je plocha 120 x 220 cm. Kdo z vás ji na lodi má?
Jednou z možností na umístění panelů je konstrukce na bimini. Tuto instalaci již na konci devadesátých let používal Martin Štikar na jachtě Domino. V bouřlivém počasí však jde o nedemontovatelné křídlo nad kokpitem. Navíc na nepříliš pevných nohách. To není ideální. Další vadou je, že není od kormidla vidět na plachty a na frklík. Pro někoho nepřekonatelná překážka, pro jiného vada, nad kterou mávne rukou.
Některé jachty mají konsturkci na solární panely vysunutou za kokpit a za zadní stěh, až nad koupací plošinu. Obvykle najdeme takové řešení na kovových jachtách. Konstrukce na panely je pevná, nepřekáží ve výhledu a panely jsou z velké části mimo stín plachet a ráhna. To se jeví jako nejrozumnější řešení, které je však na některých jachtách obtížně řešitelné.

Katamarany
Na použití solárů jsou dobře vybavené katamarány. Střecha nástavby a pevné bimini nad kokpitem nabízejí plochu více než dostatečnou. Přesto je i zde jedno ale… Majitelé své katamarány obvykle vybaví celou řadou nadstandardních žroutů energie. Spotřeba energie na katamaranu je pak v porovnání s jednotrupou jachtou i dvojnásobná. A to znamená nové výpočty a větší množství panelů.

Co když nemám plochu na soláry?

Má smysl instalovat na palubě soláry i v případě, kdy nepokryjí běžnou spotřebu elektrické energie?
Můžeme-li na palubu instalovat dva panely s již uvedeným výkonem, jsme na tom dobře. Ušetří nám denně cca 2 hodiny dobíjení motorem. To již je slušná porce klidu. Pokud bychom navíc dokázali 1/3 spotřeby ušetřit, již se dostaneme k tomu, že nám panely pokryjí ½ potřebného množství energie. To stojí za úvahu.
Jeden panel je sice v naší energetické bilanci téměř zanedbatelný, ale přesto má důležitou výhodu. Zatímco nejsme na palubě, udržuje naše akumulátory v nabitém stavu. A tím prodlužuje jejich životnost. To také něco stojí.

Cena
Solár je sice dnes již poměrně běžné zboží, jeho cena je ale stále vysoká. Pro náš výpočet jsme použili panel Solara S440M36. Jeho cena se pohybuje kolem 500 EUR. Instalujeme-li 4 panely, bude to celkem pálka.

V příštím díle se podíváme na to, jak je to s větrným generátorem.

5244
Na horu