Jak se balí jídlo na plavbu kolem světa
Na týdenní plavbu ve Středomoří se jeden připravuje tak, že by nemusel vystoupit na pevnou zem. Druhý si sbalí dva obědy a zbytek nakupuje cestou. Při plavbě kolem světa možností nákupu není mnoho a při nonstop regatě Vendée Globe není žádná. Jak závodníci balí zásoby na 3 měsíce plavby?
Zásoby vody
Začneme tím jednodušším. To jsou zásoby vody. Při závodech kolem světa si závodníci s sebou nevozí hektolitry vody, ale odsolovací zařízení. Vodu si během plavby odsolují. Sólový jachtař má spotřebu relativně malou, i kdyby šlo o 5 litrů vody denně, je to pro odsolovač hračka. Pro případ nouze mohou být k dispozici i ruční odsolovače. V takovém případě je ale otázka, jestli se závodník více napije, nebo vypotí.
Zásoby jídla
Zásoby jídla na závod kolem světa je třeba připravit velice pečlivě. Jedná se o čtyřletý projekt (Vendée Globe), který spolyká miliony euro. Bylo by smutné ho pokazit zapomenutou maličkostí. Proto jsou zásoby na celou dobu plavby pečlivě rozplánovány, navíc s malou rezervou. Vše je do detailu připravené. Den po dni, týden za týdnem.
Na snímku vidíte chlívečky, které reprezentují vždy jeden týden plavby. V každém týdnu jsou zásoby rozděleny po dnech.
Během závodu jachtař vydá cca dvojnásobek energie v porovnání se státním úředníkem. Obvykle se počítá s 5000 kcal. Jiná je však spotřeba v horku na padnutí na rovníku a jiná v ledovém chladu Jižního oceánu. Na rovníku se počítá se 4000 kcal, nedaleko Antarktidy s 9000 kcal. S tím vším se při přípravě zásob počítá. Každý týdenní balíček potravin má během plavby své přesně stanovené místo.
Každý den je detailně rozplánován. Vydatná snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, něco na noc. Řeší se nejen množství kalorií, ale také priority závodníka. Jídlo není jen palivem do motoru. Musí také chutnat. Tím zlepšuje náladu na palubě. A jsou chvíle, kdy je to více než zapotřebí. A tím je třeba se řídit i při delších turistických plavbách. Polévka ze sáčku sice může zasytit, ale dokáže také vylepšit náladu na palubě?
Velké rozdíly mezi jednotlivými závodníky jsou právě v preferencích. Zatímco někteří jdou do freeze-dried stravy (zmražená a vakuově vysušená jídla, která stačí zalít horkou vodou), jiní toto odmítají a volí klasičtější potravu. Ta je sice těžší, ale chutnější.
Například Yann Elies při své účasti ve Vendée Globe sebou vezl 175 kg jídla, celkem v 7 taškách. Připomínám, že při každém obratu je nutné vše na lodi přenést na návětrný bok. Včetně zásob. Čím více zásob vezeš, tím máš větší spotřebu, protože potřebuješ více energie na jejich přestěhování.
je tu však ještě jeden závod,při kterém je to se zásobami mnohem náročnější než při Vendée Globe. Jmenuje se Golden Globe Race. Pluje se na 10 m dlouhých jachtách staré konstrukce, které jsou velmi pomalé Délka plavby je tropjnásobná v porovnání s Vendée. Zásoby musí být připraveny na 200, nebo také 300 dnů plavby.
2909
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...