Jak řešit krizové situace na jachtě
Stojíte na kotvě v krásné zátoce, jejíž složitý vjezd zvedal adrenalin i za denního světla. Nyní přišla bouřka a v zátoce se zvedají vlny. Potřebujete odplout, ale za tmy se neodvážíte. Krizová situace. Jak ji řešit?
Jedna z mnoha situací, do kterých se můžete dostat a nebudete vědět, jak z ní ven. Možná ne tak častá. Chcete-li něco běžnějšího, tak třeba takto. Neznámý přístav a vy hledáte místo k stání. Zajíždíte stále hlouběji. Věříte, že místo najdete. Najednou jste na konci přístavu a musíte zpět. Když však zařadíte zpětný chod, prop walk vám tlačí záď na přídě zakotvených lodí. Co s tím?
Nebo ještě jinak. Vypluli jste ze Sukošanu a chtěli jste navštívit Dubrovnik. Počasí bylo celý týden v pohodě. Nyní je čtvrtek ráno, jste na Mljetu a spěcháte zpět. Předpověď hlásí 30 uzlů severozápad. Na palubě máte samé nováčky. Také to je krizová situace.
Řešení
Máme zde tři různé krizové situace. Mohli bychom jich mít ještě mnohem více. A každou jinou. Všechny však mají jedno společné řešení. Stačí myslet několik kroků dopředu, abyste se do nich nedostali, případně je dokázali řešit.
Správný skipper jachty (platí to i pro kapitána největší kontejnerové lodě), myslí několik kroků dopředu. Snaží se do krizových situací nedostávat, nebo má připravená řešení, jak z nich ven.
První případ
Pojďme se vrátit na začátek. Zátoka se složitým vjezdem. Jsou dvě možnosti, jak situaci zvládnout. První možností je pečlivé sledování předpovědi počasí. Pokud nebezpečí nočních bouřek hrozí, vyhledám bezpečné kotviště (nebo přístav). Nebudu se pouštět do riskantních akcí typu zátoka s navigačně složitým vjezdem.
Nemusím ale mít předpověď po ruce. Potom si na mapovém plotteru zaznamenávám svoji trasu při vplouvání do zátoky (TRACK), abych případně mohl sledovat tuto trasu, kdybych potřeboval vyplout.
Obě řešení vyžadují, abych na nebezpečí myslel dopředu a měl případně připravený únikový plán.
Druhý případ
Vplouvám-li do úzké zátoky nebo přístavu a neznám-li dobře manévrovací schopnosti své lodě, je lepší se nejprve otočit a do užších míst couvat. Vždy jsem pak schopen jednoduše vyplout. Je lepší mít složitou cestu tam a jednoduchou cestu zpět než naopak.
Třetí případ
Ve třetím případě skipper nesledoval počasí v dlouhodobém výhledu dopředu. Stačilo se podívat na předpověď na více dnů dopředu a bylo by jasné, že bude lepší se vracet zpět dříve. Nebo Dubrovnik vypustit.
Naučte se na lodi myslet dopředu a mnohým nepříjemnostem se vyhnete. Naučte se mít vždy připravený únikový plán a i v přístavech mezi loděmi se budete cítit jistěji.
6665
Související články
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.