Search
× Search
Jak refovat rolovací hlavní plachtu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak refovat rolovací hlavní plachtu

Dostali jsme dotaz od našeho pravidelného čtenáře, který se týká špatného tvaru zarefované hlavní plachty. Jak dosáhnout toho, aby zmenšená plachta nebyla jen pytlem, který loď naklání?

Dotaz

Můj problém se týká hlavní plachty navíjené do stěžně. Popíšu situaci. Noc jsme strávili v marině v Černé. Na palubě jsem měl lidi, kteří potřebovali být v poledne v Hrdoňově. Dopoledne foukalo okolo 30 kn. 

Náš plán byl na motor nasměrovat loď proti větru a vytáhnout pouze kousek hl. plachty. To se sice povedlo, ale plachta měla absolutně vtipnej profil. Břicho v přední části hned za stěžněm tvořilo kapsu. Vyploštit ji prostě nebylo jak. Ostře proti větru tedy loď nejela vůbec a na předobok a bočák se jenom nakláněla. Možná by jela na zaďak, ale tam jsme nepotřebovali. Musel jsem tedy nastartovat a motorovat až do přístavu. 

Ještě bych dodal, že jsme s tímhle řešením hlavasky měli problémy již loni na moři. Proto jsme předchozí večer v marině plachtu vytáhli a namotali do stěžně co nejméně zmuchlanou. V červenci jedeme na 14 dní do Chorvatska na jachtu se stejným systémem navíjení. Moje obavy z marín tedy vystřídaly obavy ze situace, kdy bude třeba refovat. Budu moc rád, pokud poradíte, jak efektivně zrefovat.

Odpověď


S rolovací plachtou je to složité. Je to 3D objekt, který se snažíme navinout na trn. Něco přitom musí být špatně. 

Začneme kontrolou napnutí výtahu hlavní plachty. Když máte plachtu vytaženou, podívejte se, jestli na ní nejsou u stěžně vodorovné varhánky. Pokud ano, dotáhněte výtah. Dále zkuste příště při navíjení do stěžně plachtu příliš neutahovat. Nemůžete ji nechat navinout úplně volně, ale také ji příliš nedotahujte.
Pokud navinete plachtu do stěžně volněji, měla by se část břicha plachty ztratit v záhybech zarolovaných ve stěžni. Na druhou stranu ji nemůžete rolovat příliš volně, protože se pak může stát, že nepůjde vyrolovat.

Navíjíte-li plachtu do stěžně co nejvíce napnutou, hluboká část profilu (tedy ono velké břicho), má tendenci zůstávat co nejdéle venku. Břicho se tedy do jisté míry „hromadí“ v poslední zadní části plachty. 

Samozřejmostí také je dotažení lana outhaulu co nejvíce. Ale to jste předpokládám měli.

Výše uvedené je třeba vyzkoušet. Nebude to 100% řešení, ale mělo by to pomoci.

Dále je zde další rada. U zarefované plachty s břichem se nemůžete snažit vytrimovat celou plachtu, ale jenom její zadní část. Snažíte-li se vytrimovat břicho tak, aby neflatrovalo, je plachta příliš přetažená, není účinná a naklání jachtu. Povolte ji trochu na otěži a soustřeďte se na její zadní část, kde je již profil v pořádku. 

Pak jsou tu věci, se kterými toho příliš nenaděláte. Plachta může být starší a může již mít opravdu velké břicho. S tím půjde u plachty rolované do stěžně těžko něco dělat. Ale znovu, nesnažte se ji přetahovat, raději ji na otěži nechte o něco volnější.  U klasické hlavní plachty se dá břicho v její spodní části odstranit zarefováním. Ale to už jsou taková: Co by bylo, kdyby bylo…

Zkuste kombinaci výše uvedeného a dejte nám zpětnou vazbu. 

A ještě jedna rada. Lodí s klasickou hlavní plachtou není v charteru mnoho, ale jsou. Stačí si s tím dát trochu práce a najdete je. A bude-li více lidí, kteří je budou vyžadovat, bude i více takových jachet.

4737
Na horu