Jak proplout zdražováním na Jadranu
Inflace zasáhla celou Evropu a Chorvatsko nezůstalo imunní. Jachtaři a další návštěvníci země se tak musí připarvit na to, že náklady budou opět vyšší než loni. Maríny zvýšily ceny meziročně v průměru o necelých devět procent. Některé ale zdražily i o dvacet. Přesto je stále možné doplout z Umagu do Dubrovníku bez rizika, že budete cestou muset vyhlásit osobní bankrot.
Posádky, které se chtějí v roce 2022 vydat na úspornou plavbu Jadranem, si musí dát pozor, kde zakotví. Některé přístavy a maríny, zejména ty, které si vždy účtovaly nad průměr, v letošní sezóně podražily o 15 až 20 procent. Na mnoha místech byla navíc výrazně prodloužena hlavní sezóna. Jinými slovy na nižší ceny na jaře a na podzim můžete zapomenout. Například síť přístavů ACI prodloužila hlavní sezónu v téměř všech svých 22 přístavech od 1. dubna do 15. října, tedy na šest a půl měsíce. Také cesta jak zdražit.
Přesto platí, že pokud budete chytře plánovat, můžete si Chorvatsko užít za rozumnou cenu. Německý Yacht sestavil manuál, jak toho docílit.
Jednoduché vodítko
Průměrná cena v 60 sledovaných chorvatských marínách je méně než osm eur za metr délky lodi. To znamená, že stání běžného 45stopého plavidla (necelých 14 metrů) by nemělo stát více než 112 eur za noc. Pokud je cena výrazně vyšší, zkuste se poohlédnout jinde.
Sever proti jihu
Přístavy na jihu země jsou již několik let dražší než ty na severu. Tento rozdíl se letos ještě zvýší. Pro tutéž 45stopou loď je průměrná cena v jižní části Chorvatska již 117 eur za noc, zatímco na severu 100 eur. Dovolená u Istrie a ostrovů na severu Jadranu tak vyjde určitě laciněji než v jižní Dalmácii.
Hranice 50 stop
Ceny neúměrně stoupají u jachet a katamaránů, které jsou delší než 50 stop. Dovolenkáři na dvou trupech musí počítat s přirážkou ve výši 50 až 100 procent. Na to je dobré pamatovat při výběru pronajímané jachty. V případě pochybností je lepší držet se do 50 stop.
Levnější neznamená horší
Cenové rozdíly mohou v extrémních případech činit i více než 100 eur za noc na deseti námořních mílích, jak dokazuje příklad Rovinje a Funtany na Istrii. Přitom platí, že levné přístavy obvykle nemají chudší nabídku nebo horší kvalitu služeb než ty dražší.
Drahé řetězce
Až na výjimky se maríny provozované velkými hráči jako D-Marin nebo ACI Group umísťují spíše v žebříčku nejdražších přístavů. Není náhoda, že mezi deseti nejdražšími chorvatskými marínami je sedm pod správou ACI, zatímco v první desítce těch nejlevnějších ACI žádného zástupce nemá. Tam řetězce přenechaly místo nezávislým provozovatelům.
Alternativy
Obvykle je levnější kotvení v obecním přístavu nebo na bójích než v komerční maríně. Pokud spojíte nocování s večeří v restauraci, můžete obvykle využít zdarma stání u restauračního mola. Jednoznačně nejlevnější variantou je však před větrem dobře chráněná zátoka a kotva.
Stání jednotrupé 45stopé lodi (1 noc, cena v eurech)
Nejdražší:
Přístav Veli Brijun/Brioni 260
ACI Marina Rovinj 182
ACI Marina Split (včetně 10 % víkendového příplatku) 163
ACI Marina Dubrovnik (včetně 30 % víkendového příplatku) 149
ACI Marina Trogir 136
ACI Marina Slano 130
ACI Marina Palmizana 128
Nejlevnější
Přístav Porto Rosso/Lastovo 40
Marina Pirovac u Murteru 59
Mitan Marina Muroskva 65
Adriatiq Marina Kremik u Primoštenu 68
Marina Veli Iz západně od Zadaru 70
Marina Funtana/Istrie 75
Marina Nautica Novigrad 75
2554
Související články
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonoční regaty se liší od všech předešlých. Na startovní pole je připravena cikcak etapa, s mnoha nebezpečnými zákrutami. Tentokrát bude menší prostor na taktizování při volbě trasy.