Jak převrátit trimaran
Během závodu Route du Rhum se překlopil trimaran Solidaires en Peloton – Arsep vedený Thibautem Vauchelem-Camus. Na jeho záchranu vyplul bývalý závodník Adrien Hardy na trimaranu Merida. Na oceánu bylo nejprve nutné překlopit trimaran Ocean Fifty zpět na nohy. Náročná operace, při které je třeba vědět, co a jak.
Adrien Hardy je vynikající závodní jachtař, který má na svém kontě například vítězství v Transat Jacques Vabre 2019. V současné době rozvíjí zajímavý projekt záchrany poškozených jachet na oceánu. Tato nezvyklá činnost má jasný základ. Závodní jachty IMOCA, Class 40, Ocean Fifty atd mají problémy s pojištěním. Obvykle jsou pojištěny jen proti total lost (úplná ztráta), nikoli na poškození. Pojišťovny takové pojistky z důvodu rizika nenabízejí, nebo jsou extrémně drahé. Hardy při poškození lodí spolupracuje s týmy a pojišťovnami na jejich záchraně. Na to si pronajal motorový trimaran Merida. Jde o loď postavenou pro rekordní plavby, která má za sebou i kariéru u organizace Sea Shepherd.
Po překlopení trimaranu Solidaires en Peloton – Arsep byl Hardy se svými lidmi týmem, který se vydal překlopený trimaran zachránit. Záchranná operace je zdokumentována na videu.
Vidíte, že v první řadě je třeba odstranit všechny trosky takeláže. Následovalo napuštění jednoho plováku vodou, jeho zatížení, které ho zabořilo pod hladinu. Valký nafukovací vak přizvedl druhý plovák. Pak přišlo na řadu dlouhé lano a vlečení lodě za prázdný plovák tak, aby se ji podařilo postavit a otočit. Když se toto povedlo, stačilo vyčerpat vodu z plováku a operace byla hotová. Další vlečení již bylo jednoduché.
U velkých trimaranů Ultime se někdy používají pro obracení těžké a dlouhé řetězy, které zatlačí jeden plovák pod hladinu. Adrien Hardy se v tomto směru stal vyhledávaným odborníkem.
1081
Související články
První offshore trénink úspěšný
První offshore trénink úspěšný
Milan Koláček pokračuje s přípravami na sezónu závodů Class 40. Vše má vyvrcholit podzimním doublehanded závodem přes Atlantik Transat Café L´OR.
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Bude rychlejší než nejrychlejší trimarany Ultime. Jak ustřelí svým soupeřům? Překoná rekord okolo světa? O kolik? V září by měl být na vodu spuštěn nejnovější trimaran třídy Ultime Gitana 18. Detaily jsou zatím tajné…
Milan Koláček, proč Class40?
Milan Koláček, proč Class40?
Offshore jachtař Milan Koláček startuje letos v třídě Class40. Vrcholem bude na podzim závod přes Atlantik známý jako Transat Jacqus Vabre. Co je Class40 a jaká je jachta, na které bude závodit?