Jak plout bezpečně v noci?
Máte z nočních plaveb obavy? Jsou oprávněné. Cokoli se v noci stane nečekaného, je dvojnásob nebezpečné. Co tedy během noční plavby dělat a čemu se vyhnout?
Pár stručných rad v jednotlivých bodech
Připlouvat za světla
Plánujete-li noční plavbu, vyplouvejte tak, abyste do cíle dopluli za světla. Platí to dvojnásob, připlouváte-li do místa, které neznáte.
Navigace
Připravte si dopředu plán plavby. Nastudujte nebezpečná místa a body, kde bude třeba měnit kurz. V přílivových vodách si připravte výšky hladin a směry a sílu proudů. Připravte si identifikaci majáků, které budete míjet.
Vesta, kšíry
Mějte v noci na sobě vestu (ideální je samonafukovací) a buďte přivázaní. Platí to, i když spíte v kokpitu.
Na příď ve dvou
Cestě na příď je lepší se v noci vyvarovat. Pokud na příď musíte, vzbuďte dalšího člena posádky, který na vás z kokpitu dohlédne.
Refovat
Před příchodem noci si raději zarefujte. Vždy je snazší plochu plachet zvětšit, než zmenšit. Případně je lepší ztratit přes noc pár mil, než riskovat nebezpečnou práci na palubě.
Červené světlo
Používejte červené světlo. Platí to jak u navigačního stolku a v podpalubí, tak i na čelovce. Díky tomu si zachováte noční vidění. Plné noční vidění získáte až po 20 – 40 minutách v naprosté tmě (to je třeba si uvědomit, když zasvítíte někomu čelovkou do očí).
Silné světlo
Mějte po ruce silné světlo. 12 V reflektor ideálně, nebo alespoň extrémně silnou baterku. Uvědomte si, že kužel světla baterky sice může být silný, ale je velmi úzký. Když budete někoho hledat. Dále by měl mít každý člen posádky u sebe čelovku. Ideálně i s červeným světlem.
Zapnout přístroje
Mějte připravený radar, zapnuté AIS.
Jídlo
Připravte si jídlo a pití pro hlídku dopředu.
Timing prací
Potřebujete-li udělat na palubě něco složitějšího, počkejte na dobu, kdy se střídají hlídky, kdy je vás na palubě více a nemusíte nikoho budit.
Předávání hlídky
Novou hlídku vzbuďte včas a dejte ji čas na zorientování se na palubě. Při předání hlídky proveďte instruktáž o podmínkách a okolí. Vyčkejte, až nová hlídka pochopí situaci a navykne na tmu na palubě.
9883
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.