Jak ochránit loď u mola před vlnami
Vítr sílí, vlny rostou a vaše loď poletuje u mola jak korková zátka. Odplout z nějakého důvodu není možné. Každou chvíli hrozí nebezpečí, že fendry vyskočí. Pak už by to šlo rychle. Jak se v takové nepříjemné situaci zachovat?
Pomineme nyní nejlepší řešení, tedy vybrat si k stání jiné místo. To je samozřejmě dobrá rada, ale ne vždy je možné se podle ní zachovat. Ostatní přístavy mohou být plné, u jiného mola není místo. Jednoduchá řešení nemusí být vždy použitelná. Na lodi i v životě.
Stojíme tedy u mola, podmínky se horší a odplout není možné. Je třeba zasáhnout, než bude pozdě.
Ideální je v takové chvíli rezervní kotva, která je obvykle vybavena několika metry řetězu a dlouhým lanem. Naložte kotvu s řetězem do dinghy a připravte se na její vyvezení.
Stačíte na následující práci dva. Jeden řídí dinghy (vesluje), druhý kontroluje vypouštěné lano, aby se nezamotalo do propeleru.
Kotvu vyvezeme co nejdále do boku a proti větru a vyhodíme ji. Na palubě budeme přitahovat. Napínáme kotevní lano a zarýváme kotvu do dna. Můžeme na to použít i vinšnu. Zároveň uvolňujeme vyvazovací lana, aby se jachta vzdálila od mola. Dále je třeba použít druhé lano s naklapávací kladkou, nebo s obyčejnou horolezeckou karabinou. Kladku (karabinu) navlékneme na kotevní lano a na vazáku ho dotahujeme. Tímto způsobem jsme schopni odtáhnout od mola příď i záď jachty zároveň.
Jsou-li u mola mooringy, nemusíme si házet kotvu, je lepší se do boku odtáhnout mooringy, které jsou k dispozici.
Jsme-li v místě, kde hrozí provoz lodí, je dobré na mělce tažené kotevní lano (nebo mooring) umístit fendr jako bóji.
Mnohé další věci se můžete dozzvědět z naší kníhy
6068
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.