Jak nejlépe přistát bokem sólo
Přistávám-li k molu sám, musím se spolehnout na zachycení jednoho jediného lana. Více toho sám nezvládnu. Důležitá je příprava. A vědět co dělám, protože nedostatky za mě nikdo nevyřeší.
Základem je, zvolit lano, na kterém budeme loď fixovat. Nejjednodušší a nejméně náchylné k chybám bude záďové vyvazovací lano. Jsme-li na lodi se záďovým kokpitem, budeme mít k záďovému lanu nejblíže.
Pacholata, nebo kruhy?
Budou-li v přístavu pacholata, mohu vše bez potíží zvládnout sám. Na pachole si lano sám nahodím a dotáhnu z lodě. Pokud budou místo pacholat kruhy, navíc třeba dále od hrany mola, bude zapotřebí nějaký ochotný kolemjdoucí, který lano provlékne a podá nám ho zpět.
Na přední chod, nebo zpátečka?
Začneme nejprve situací za bezvětří. V takovém případě si mohu vybrat, jak zajedu. Je výhoda, pokud vše zvládám na přední chod, i na zpátečku. Vyberu si takový způsob, abych zajížděl bokem, kde je pozice kormidelníka, k molu. Díky tomu mám vyvazovací lano po ruce, nemusím odcházet od kormidla, vše je rychlejší a klidnější. ¨
Bude-li foukat vítr podél mola, budu zajíždět proti větru. Při zajíždění proti větru je jachta stabilnější na zpátečku, proto budu raději couvat. Výhod couvání je několik. V první řadě má kormidelník při zajíždění skvělý přehled. K molu se přibližuje částí lodě, na kterou vidí. Pokud se nám nepodaří zajet těsně k molu, můžeme si hodit záď k molu prop washem při brzdění, před brzděním kormidlo od mola a brzdíme. Toto platí pro jachty s jedním listem kormidla. Poslední výhodou je, že vítr od zádě nám jachtu srovná u mola.
Také ve větru od mola je tento manévr výhodný. Vane-li vítr k molu, raději zvolím zajíždění na přední chod. Předním chodem se mohu lépe opřít do přídě, kdyby ji snášel vítr.
Už jen hodit lano na pachole
Nyní jen stačí zajet k molu, hodit lano na pachole, napnout lano, stočit kormidlo k molu a plynule přidávat plyn na přední chod, dokud neuvidím, že jachta u mola stabilně stojí. Pokud stojí, mohu pro jistotu ještě trochu přidat plyn, zkontroluji, že jsme dobře uvázaní a jdu na příď uvázat příďové vyvazovací lano.
Následně vyvážu záďový spring, mohu vypnout motor a jako poslední uvážu spring příďový.
Grafika Lodní noviny
Zajíždění na zpátečku bokem k molu, se stabilizací na záďovém laně. celý manévr je snadno proveditelný v jediném člověku.
Na obrázku je znázorněno zajíždění bokem na zpátečku s použitím brzdění k posunu jachty bokem k molu.
Všechna tato kouzla vás můžeme naučit na našich kurzech. Momentálně jen na kurzech v Praze. Připravujeme však i podzimní běh kurzů v Chorvatsku. Mnoho dalšího najdete v naší publikaci Přístavní manévry.
793
Související články
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.
Chcete se učit od nejlepších?
Chcete se učit od nejlepších?
Chcete-li zlepšit své jachtařské dovednosti pod vedením našeho nejlepšího sólového jachtaře, máte jedinečnou šanci. Třídenní kurzy na Maltě na nové závodní jachtě JPK 1030.
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.