Jak na halzu sólo
Čtenář Filip Konečný nás oslovil s dotazem, jak sám odhalzovat na běžné 12 metrů dlouhé plachetnici ve středním větru kolem 15 uzlů. Filip se snaží zvládnout při každé plavbě jachtu sám. Vše se zatím daří právě až na halzu.
I když je halza obrat, který vyžaduje opatrnost, není problém ji ve středním větru zvládnout sám. Chce to si jen správně rozvrhnout jednotlivé kroky, vše si dobře naplánovat a postupovat krok za krokem.
Plujeme na zadoboční vítr okolo 130 AWA (úhel zdánlivého větru), což by mohlo být kolem 150 TWA (úhel skutečného větru). O moc více odpadnout nejde, protože gena pak ztrácí vítr a za hlavní plachtou padá.
Autopilot v ideálním případě jede ve WIND módu. Volnou návětrnou otěž geny si dotáhneme na vinšně rukou a zasekneme.
Jdeme k otěži hlavní plachty a dotahujeme jí až ke středu. Jakmile je dotažená, je čas na halzu. Na otěži hlavní plachty máme povolený stopper, na vinšně si necháme dvě otočky a otěž není zaseknutá, ale držíme ji v ruce.
S otěží v ruce jdeme ke kormidlu a odhalzujeme. Můžeme pomocí autopiloa, nebo ručně.
Jakmile má hlavní plachta tendenci přelétnout na druhý bok, povolíme v ruce otěž. Její uvolnění brzdí dvě otočky na vinšně a my otěž jen kontrolujeme v ruce. Když je dost vypuštěná, zastavíme ji. Není třeba se bát velké síly, dvě otočky na vinšně bezpečně otěž zastaví.
Zasekneme otěž hlavní plachty, vypustíme nyní návětrnou otěž geny a závětrnou dotáhneme.
Halza je hotová, pokračujeme v plavbě.
4869
Související články
Co znamená obrat na závodní jachtě Class40?
Co znamená obrat na závodní jachtě Class40?
Podívejte se na video z podpalubí jachty Class40 při obratu. Můžete si spočítat, kolikrát při právě probíhajícím Rolex Fastnet Race vše letělo z boku na bok.
Milan Koláček, ohromný úspěch i prostor na zlepšení
Milan Koláček, ohromný úspěch i prostor na zlepšení
Milan Koláček zajel ve světové špičce 6. místo ve své prvním sólové regatě. Co řekl o závodu, kde jsou jeho slabiny, jaký je další program a co mu chybí?
Jak to dopadne?
Jak to dopadne?
Milan Koláček je před cílem svého prvního sólového závodu ve třídě Class40. Je to neuvěřitelný výkon! Do cíle zbývá 13 mil.