Jak na halzu sólo
Čtenář Filip Konečný nás oslovil s dotazem, jak sám odhalzovat na běžné 12 metrů dlouhé plachetnici ve středním větru kolem 15 uzlů. Filip se snaží zvládnout při každé plavbě jachtu sám. Vše se zatím daří právě až na halzu.
I když je halza obrat, který vyžaduje opatrnost, není problém ji ve středním větru zvládnout sám. Chce to si jen správně rozvrhnout jednotlivé kroky, vše si dobře naplánovat a postupovat krok za krokem.
Plujeme na zadoboční vítr okolo 130 AWA (úhel zdánlivého větru), což by mohlo být kolem 150 TWA (úhel skutečného větru). O moc více odpadnout nejde, protože gena pak ztrácí vítr a za hlavní plachtou padá.
Autopilot v ideálním případě jede ve WIND módu. Volnou návětrnou otěž geny si dotáhneme na vinšně rukou a zasekneme.
Jdeme k otěži hlavní plachty a dotahujeme jí až ke středu. Jakmile je dotažená, je čas na halzu. Na otěži hlavní plachty máme povolený stopper, na vinšně si necháme dvě otočky a otěž není zaseknutá, ale držíme ji v ruce.
S otěží v ruce jdeme ke kormidlu a odhalzujeme. Můžeme pomocí autopiloa, nebo ručně.
Jakmile má hlavní plachta tendenci přelétnout na druhý bok, povolíme v ruce otěž. Její uvolnění brzdí dvě otočky na vinšně a my otěž jen kontrolujeme v ruce. Když je dost vypuštěná, zastavíme ji. Není třeba se bát velké síly, dvě otočky na vinšně bezpečně otěž zastaví.
Zasekneme otěž hlavní plachty, vypustíme nyní návětrnou otěž geny a závětrnou dotáhneme.
Halza je hotová, pokračujeme v plavbě.
4457
Související články
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Včera po poledni odstartoval z Brestu nejrychlejší závod kolem světa Arkea Ultim Challenge. Sólový. Během první noci trimarany dosahovaly rychlosti až 45 uzlů.
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.