Jak dotáhnout povolený výtah geny
Na charterových lodích se často setkáte s povoleným výtahem geny. Protože mnohdy končí výtah na stěžni, není jednoduché ho dotáhnout. Možnosti jsou dvě. Záleží, kolik úsilí chcete dotažení věnovat.
Když nejsem líný…
Jsem-li člověk, který se práce nebojí, je tu pracná možnost. Vybereme si jedno lano, které vede na stejné straně stěžně, jako vychází výtah geny. Vytáhneme ho ze stoperu, organizéru a kladky u paty stěžně. Místo něj kladkou a organizérem protáhneme na vinšnu výtah geny, dotáhneme ho a zaklapneme stoper na výtahu geny. Pak výtah geny zase vytáhneme a místo něj vrátíme původní lano. Někdy to nemusí být nejsnazší, protože se často jedná o lana pro stopery příliš tlustá, která se špatně protahují zpět. Může to jít špatně…
Když jsem líný
Když se mi nechce podstupovat výše zmíněné, je to ještě jeden způsob. Jedno z lan, které prochází od stěžně na vinšnu v kokpitu si u stěžně uvolníme. Vytáhneme si ho kus z kokpitu. Ideální je, pokud je tenčí, než výtah geny. Nyní ho pod stoperem uvážeme uzlem typu prusík na výtah geny a z kokpitu dotáhneme přes vinšnu. Zacvakneme stoper, prusík odvážeme a výtah geny je dotažený.
Jakmile má vítr sílit a potřebujeme stoupat proti větru, s dotažením výtahu neváháme.
4483
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.