Jak dostat záď k molu
Couváte bokem k molu. Už jste na místě, kde chcete stát, jen místo bokem u mola stojíte 1,5 metru od zdi a na břehu není nikdo, kdo by pomohl. Jak posunout záď ten zbývající metr a půl k molu?
Je to velmi snadné. Pokud tedy máte šikovnou jachtu s jedním listem kormidla.
Couváte na zpátečku bokem k místu, kde chcete stát (1). Nyní je třeba brzdit. A při brždění otočíte kormidlo maximálně od mola (2). S řadící pákou zacházíte opatrně a přední chod máte s citem zařazený do chvíle, kdy vidíte, že se záď začíná posouvat bokem k molu. Podržíte-li plyn příliš dlouho, loď se vám rozjede dopředu. To si nepřejete. Vyřadíte a vidíte, jak se jachta posouvá bokem k molu. Tak, jak jste chtěli.
Grafika Lodní noviny
Takto dokážeme bokem posunout celou loď.
Můžeme si to vysvětlit ještě na jednom jiném příkladu. Couváme kolmo k molu a začínáme se stáčet. Roztočíme jachtu a jakmile jsme souběžně s molem, necháme kormidlo, kde je a začneme brzdit. Příď měla celou dobu tendenci se stáčet k molu setrvačností v oblouku. Nyní prop washem (brzdíme) začneme bokem k molu posouvat záď. Při troše citu se celá loď posune bokem k molu. Nepočítejte, že takto posunete jachtu bokem 4 metry, ale s trochou šikovnosti a trpělivosti dva metry dáte.
Toto samozřejmě lépe funguje na modernější lodi s kratším kýlem, než na starší jachtě s dlouhým kýlem. Důležitá je také poloha lodního šroubu vůči kormidlu. Čím blíže je lodní šroub ke kormidlu, tím lépe.
Mnoho podobného najdete v knize Přístavní manévry. nebo vás to naučíme. Na kurzech v Praze i v Chorvatsku.
3012
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.