Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Občas je to i proud, ale ten pro zjednodušení nyní vynecháme. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.
Nejprve se nad pohybem lodi zamyslíme. Potřebujete couvat k molu a vane silný vítr zleva. Loď máte stočenou kolmo k molu a pomalu couváte. Co se s lodí bude dít?
Vítr se opírá do přídě a ta je snášena větrem z kurzu. K molu se nedostaneme na místo, na které jsme chtěli a už vůbec ne kolmo k molu, pokud budeme mít kormidlo rovně. Trajektorii trasy vidíte na pravé polovině kresby. Nebezpečí pak hrozí především pravému rohu na zádi a dále pak při totálním nezvládnutí situace celému pravému boku lodi.
To však neznamená, že v takové situaci není možné k molu zajet. Jen je třeba se stáčením lodě počítat a použít ho ve svůj prospěch. Jak na to? Není to nic složitého a navíc je to cvičení, které si velmi snadno natrénujete.
Aby nebyla příď stáčena doprava, potřebujeme sílu, který ji udrží rovně. Možnosti jsou dvě. První je rychlý zpětný chod. Poplujeme-li dostatečně rychle, příď ze svého směru neuhne. Je to snadné, ale také nebezpečné. Jakékoli nezvládnutí manévru bude znamenat velké škody minimálně na naší lodi, ale možná i na lodích okolo stojících.
Druhou možností je využít sílu vybočeného kormidla při mnohem menší rychlosti. Kormidlo je tím jediným, co můžeme proti větru použít, ale při troše umu jde o dostatečně silnou zbraň. Znovu začneme tím, že máme svoji loď stočenou kolmo k molu. Tentokrát však nezačínáme kolmo k místu, kde se chceme vyvázat, ale mírně proti větru od něj. Jak mírně se zeptáte? Na to není jasně kvantifikovatelná odpověď. Záleží na síle větru a rychlosti lodi.
Při větru zleva vytočíme kormidlo vpravo a couváme. Za bezvětří by se záď lodi stáčela vpravo a příď vlevo. Protože však fouká vítr, příď nemá možnost jít doleva, drží ji vítr, proto ani záď se nevytáčí. Loď je při správné rychlosti a vytočení kormidla v rovnováze, s přídí „vyšprajcovanou“ proti větru vytočeným kormidlem.
Tímto způsobem loď podržíme v pozici kolmo k molu, i když směr, kterým se bude pohybovat, bude šikmo po větru k molu na místo, které jsme si dopředu zvolili. Odhadneme-li správně směr, kterým bude loď snášena (i tento směr je kormidelníkem ovlivnitelný), popluje plachetnice zvolna a kontrolovatelnou rychlostí tam, kam jsme chtěli.
Toto je jednoduchý manévr, který si můžete snadno v bočním větru kdykoli vyzkoušet. Stanovte si místo, na které se chcete dostat a můžete začít. Každý trénink vám v praxi velmi pomůže.
Podrobný popis zajíždění k bójím či do přístavů najdete v knize Přístavní manévry. Nebo vás vše naučíme v praxi na našich kurzech a Praze a Chorvatsku.
Grafika: Ivo Goldbach
11786
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.