IMOCA, kam se podíváš. Route du Rhum prověří nové jachty
Středobodem veškerého úsilí kolem lodní třídy IMOCA je závod Vendée Globe. Čtyřletý cyklus příprav na tento jachtařský svátek bývá v polovině pravidelně narušen jinou klasikou - transatlantickým závodem Route du Rhum. Ten letos odstartuje již 6. listopadu a na startu bude historicky nejvyšší počet těchto 60stopých lodí.
Letos se u startovní linie v St. Malo seřadí 37 jachet IMOCA. Trať dlouhá 3543 mil má cíl v Guadeloupe a pro závodníky představuje dobrý zkušební polygon, který naznačí, jak je kdo daleko s osaháním nových lodí a přípravou na Vendée.
V žádném z předchozích 11 ročníků nebylo přihlášeno tolik lodí IMOCA s tolika vážnými uchazeči o stupně vítězů. Část startovního pole považuje za jediný myslitelný výsledek vítězství. Trať sama je spíše prodlouženým sprintem s minimem času na odpočinek. Traťový rekord ve třídě IMOCA vytvořil v roce 2014 François Gabart, který závod dokončil za 12 dní, 4 hodiny a 38 minut.
Čtyři sesterské páry
Obhájcem titulu z roku 2018 ve třídě IMOCA je Paul Meilhat. Na startu bude jedním z těch, kdo se postaví za kormidlo zcela nové jachty. Část nové flotily tvoří páry sesterských jachet z dílny Guillauma Verdiera. To je případ Meilhatovy nové jachty Biotherm, což je sesterská loď jachty LinkedOut. Maxime Sorel popluje na jachtě s komplikovaným názvem V and B - Monbana - Mayenne, sesterské lodi jachty Apivia. Další novinkou je Maitre Coq V Yannicka Bestavena, která vznikla podle vzoru 11th Hour Racing-Malama. Sam Davies pak popluje na Initiatives Coeur 4, jejímž předobrazem je L´Occitane en Provence designéra Sama Manuarda.
Ze zcela nových forem pochází jachta Holcim-PRB od Verdiera, na níž se do vln vydá Kevin Escoffier, Manuardův Charal2 pro Jérémie Beyoua a Malizia Němce Borise Herrmanna od studia VPLP.
Favoritem generace 2020
Pro tyto nové jachty jde o první velkou zátěžovou zkoušku. Nicméně ve startovním poli panuje konsenzus, že žhavé novinky nemají úspěch v závodě zaručen. Třeba Kevin Escoffier se domnívá, že „nové lodě nebudou favority, to spíše lodě generace 2020, které již prokázaly spolehlivost“.
Do této „generace 2020“ patří lodě Apivia (Charlie Dalin) a LinkedOut (Thomas Ruyant). Oba kapitáni již mají postavené nové lodě IMOCA a tento závod bude jejich posledním se současnými modely. Dalin si letos připsal několik vítězství, ale na Route du Rhum ještě nikdy nestartoval, zatímco Thomas Ruyant, který loni vyhrál Transat Jacques Vabre, je rovněž adeptem na vítězství.
Listopadové povětrnostní podmínky v Biskajském zálivu jsou pro nové lodě často náročnou zkouškou, která brzy odhalí jejich slabiny. Spolehlivost je tak tím nejdůležitějším atributem.
Na startu bude i několik nováčků ve světě velkých sólových závodů. Ve třídě IMOCA jsou mezi nimi švýcarští jachtaři Justine Mettraux (Teamwork.net) a Oliver Heer (Oliver Heer Ocean Racing), Číňan Jingkun Xu (China Dream-Haikou) a Brit James Harayda (Gentoo).
477
Související články
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem v úterý
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem v úterý
V úterý od 19:00 se můžete zúčastnit webináře o právě probíhající Vendée Globe. O závodu a jeho průběhu vám více řekne Milan Koláček, vynikající offshore jachtař, kterého všichni čtenáři Lodních novin znají.
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.