I mistr tesař…
Když nepracuje kdovíjak stará bilge pumpa, není se čemu divit. Proč se však stejně chová i nové čerpadlo, které by vzhledem k věku mělo být v nejlepší formě?
Na jachtě Christine, kterou používáme v Praze na kurzy přístavních manévrů, jsme nechávali předělávat elektriku. Nedělali jsme si to sami, vzali jsme na to specialisty. Profesionály – elektrikáře. Přivezli kabely, dráty, pojistky, izolační pásky, měřáky bludných proudů… Plnou dodávku výbavy.
Vytrhali staré kabely, natahali jiné, zářící novotou. Jednotlivé dráty od nynějška barevně zřetelné.
Vše zapojili. Světla svítila, hloubkoměr měřil vzdálenost kýlu od bahna pod lodí, měřák nafty ukazoval, jak si stojíme v nádrži, bilge pumpa běžela.
Později se ukázalo, že původní bilge pumpa neznámého stáří sice běží (vrní a třese se), ale vodu nečerpá. Řekli jsme si, že na vině je právě to neznámé stáří.
Tak jsme objednali novou. Krásné Johnson čerpadlo model L1600 za 2630 Kč. Mercedes mezi bilge pumpami…
Instalujeme ho do trupu, zapneme kabely, pustíme čerpadlo.
Paráda, běží…
Ale nečerpá!
Aaaha. Stejná chyba jako staré čerpadlo vyřazené z důvodu neurčitého věku.
Přemýšlíme, kde by mohl být schovaný pes. Že by přehozené kabely?
Telefonuji elektrikářům, profesionálům: „Nemohly by být přehozené dráty? Jako barevně přehozené?“
Odpověď byla očekávatelná: „Nemohly! Barvy drátů jsou jasně dané. Má to svojí logiku. My se samozřejmě barvami řídíme!“
Elektrice nerozumím, ale nedalo mi to. Červený sem a černý tam. Zkusil jsem je přehodit…
Od té doby nám bilge pumpa funguje. Nejenže vrní a třese se, ale také čerpá vodu z podpalubí. Plná funkčnost.
Teď už vím, že dráty vedoucí k bilge pumpě jsou na naší jachtě zapojené opačně. I mistr tesař se někdy utne…
Doma mi zbývá jedna bilge pumpa neurčitého věku. Zdá se plně funkční. Vrní a třese se. A nejspíš také čerpá vodu.
Foto Daniel Vodička
2910