Francouzi pokročili s gigantickou plachtou Solid Sail
Výška 83 metrů, plocha 1200 m². To jsou parametry pevné plachty Solid Sail francouzské loděnice Chantiers de l´Atlantique, od níž si inženýři slibují velké věci.
Ve snaze zbavit námořní dopravu pověsti špindíry neustává úsilí konstruktérů najít čistší pohony i pro ty největší oceánské kolosy. A tak se i nákladní či linkové lodě mají už brzy pohybovat vpřed díky větru.
Blíže k uskutečnění takového snu se posouvá francouzská loděnice Chantiers de l'Atlantique, která zkouší k pohonu lodí využít pevnou plachtu zvanou Solid Sail. Zmenšená varianta plachty se ukázala jako funkční, což firmě ze Saint-Nazaire pomůže s umístěním technologie na trh.
Zmenšený prototyp plachty, který je vztyčen v přístavu Sanit Nazairé, je vysoký 38 metrů s plochou 600 m². V příštím roce jej má nahradit konečná verze vysoká 83 metrů s plochu 1200 m².
V provozu námořníci nebudou moci velikost regulovat. Plachta z tuhých kompozitních materiálů se bude skládat jako obrovská harmonika. Karbonový stěžeň se bude moci sklopit o 70 stupňů, aby lodě propluly pod mosty.
"Už v průběhu vývoje jsme si uvědomovali, že tato plachta bude velmi jednoduchá na obsluhu. Původně byla navržena pro lodě přepravující lidi, tudíž se silným důrazem na bezpečnost. Pak nás ale napadlo, že takový typ zařízení by mohl být použit i na jiných lodích," uvedl Nicolas Abiven, inženýr odpovědný v Chantiers de l'Atlantique za vývoj. Jen pro zajímavost, jedná se o bývalého vynikajícího závodního jachtaře. Ve dvojici s Jean-Pierre Dickem vyhrál Transat Jacques Vabre v roce 2003.
Mohlo by jít o nákladní a kontejnerové lodě. Zatím je to ale jachta třídy Imoca slavného Jeana Le Cama, prověřená závodem Vendée Globe, na níž byla plachta Solid Sail experimentálně nasazena. Pro tento účel byla zmenšena na pětinovou velikost. "Obchodní lodě bývaly kdysi plachetnicemi a nyní se z nich opět plachetnice stanou. Kruh se uzavře," řekl Le Cam, zjevně potěšen, že se do obchodního námořnictva vrátí vítr. Legendární jachtař byl coby partner projektu začátkem prosince přítomen ceremonii v přístavu, již se účastnila i francouzská ministryně životního prostředí Barbara Pompiliová. "Jedná se o velkolepou inovaci, která ukazuje, že přenastavení našeho průmyslu je možné," uvedla ministryně.
Až bude v příštím roce vztyčena plachta v plné velikosti, bude jakožto symbol dekarbonizace námořní dopravy dobře viditelná v Saint Nazairé i v širém okolí, údajně až ze vzdálenosti 30 mil od pobřeží.
Společnost Chantiers de l'Atlantique má k dispozici 200metrovou loď Silenseas, na kterou by mohly být instalovány tři plachty Solid Sails. Očekává se, že se tak sníží emise skleníkových plynů o více než 40 procent, při zachování cestovní rychlosti kolem 17 uzlů.
Už nyní společnost jedná s potenciálními zákazníky. Předpokládané první dodávky se uskuteční do čtyř let. Na technologii loděnice pracuje od roku 2008 a do testů Solid Sail bylo investováno 18 milionů eur, které byly financovány z veřejných prostředků Evropské unie, regionů Bretaň a Pays de la Loire. Přispěla také společnost Ademe.
2289
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.