First Yacht 53, kráska se sportovní duší
Krásná při pohledu zvenčí, elegantní na palubě, pohodlná v podpalubí a rychlá, dokonce velmi rychlá při plavbě na plachty. Taková je nová jachta First Yacht 53 z loděnice Beneteau.
Dlouho očekávanou novinku loděnice Beneteu First Yacht 53 jsme testovali na základně francouzského výrobce v maríně Ginesta jižně od Barcelony. Čekala tam na nás jachta s teakovou palubou, karbonovým sportovním stěžněm a mnoha dalšími upgady.
Na první pohled
Co zaujme na First Yacht 53 na první pohled? Je to elegance, která připomíná svět superjachet. Žádné výstřelky, jen splývavá jednoduchá elegance. Nízká boční okénka nad palubou, rovná střecha nástavby, lana ukrytá pod teakem, otevřený kokpit. Navrhnout krásnou jachtu se zdá jednoduché. Jde ale o detaily, poměry, správné vyvážení celku. Na vzhledu pracoval Lorenzo Argento a výsledek je výborný.
Při pohledu z mola od zádi vypadá jachta větší, než je skutečných 16 metrů délky trupu. V tomto pocitu hraje roli především mimořádná šířka 5 metrů na zádi jachty. Široký otevřený kokpit vypadá ohromný a tento pocit získá divák na molu o celé lodi.
Na plachty
Foto Gilles Martin-Raget
Mimořádná šířka na zádi dodává jachtě stabilitu, výkon a s tím související rychlost.
Během testu jižně od Barcelony vál jen velmi slabý vítr. Při vyplutí to vypadalo, že z toho nebude nic, ale nakonec jsme se nečekaně dobře svezli ve větru o rychlosti 5 – 7 uzlů.
Maximální rychlost s plachtou Code 0 se šplhala na hranici 8 uzlů v úhlu 90°na skutečný vítr. Z pohledu zdánlivého větru šlo o stoupačku. Vysoká rychlost se ve slabém větru musí nějak projevit. S takto jezdivou jachtou je plavba ve slabém větru radost. Když ostatní stahují plachty a startují motor, na First Yacht 53 je předjíždíte na plachty. Samozřejmě v případě, že máte Code 0, která dělá ve slabém větru zázraky.
Plavba s Code 0 je přesně to, co si majitel podobné jachty přeje. Jde o snadno ovladatelnou plachtu, kterou je možné použít od 45°skutečného větru, až po 120°. Jachta se přitom dobře vede a na kormidle skvěle poslouchá i díky vysoké rychlosti. Ve slabém větru jsme si jachtu vyzkoušeli dostatečně, ale počasí neslo vinu na tom, že jsme neměli možnost vyzkoušet jiné podmínky.
Ve chvíli, kdy jsme potřebovali ostře stoupat, už bylo třeba schovat Code 0 a vytáhnout kosatku. Vítr slábl na 4 uzly a jízda ztrácela výjimečnost. Rychlost klesala ke 4 uzlům, na kormidle se vytrácel tlak a bylo třeba se pozorně věnovat držení kurzu.
Foto Gilles Martin-Raget
Během testu jsme bohužel neměli možnost vyzkoušet asymetrický spinaker.
Než se nám podařilo dostatečně nastoupat na to, abychom mohli vyzkoušet genaker a zadobok, vítr dále zeslábl a už nebylo co zkoušet. K jízdním výkonům můžeme ještě dodat, že ve slabém větru jsme stoupali okolo 43°na skutečný vítr. Polární diagram ukazuje, že ve větru nad 15 uzlů je možné stoupat dokonce i pod hranicí 40° skutečného větru.
Kormidelník při vedení lodi může využít několik různých poloh za kormidlem. Při stání ocení vyklápěcí stupínek pod nohami, který srovnává náklon. Dále je možné sedět na návětrné straně na boční lavici u kormidla. Netradiční možností je sezení na stejné lavici ale před kormidlem. V této poloze může pohodlně ovládat otěž na vinšnách před kormidlem. Nakonec je tady ještě možnost sednout si na závětrné straně na lavici obkročmo, podobně jako na motocykl.
Při trimování plachet byly k dispozici elektrické vinšny, které mohl kormidelník ze své pozice pohodlně ovládat. Někomu může u otěže hlavní plachty chybět otěžový vozík, ale na druhou stranu je třeba říci, že ho nemají ani mnohé superjachty. Dá se bez něj žít a v kokpitu nic nepřekáží.
Polární diagram najdete ke stažení pod článkem.
Na motor
Testovaná jachta byla vybavena silnějším motorem o výkonu 110 HP s klasickým přímým náhonem. V základním provedení dodávaná osmdesátka je vybavena saildrivem. S manévry v přístavu pomáhal příďový a záďový propeler. Je to trochu drahý komfort, ale na druhou stranu je třeba uznat, že v tomto provedení se můžete točit s jachtou na místě nebo plout bokem. Vzhledem k tomu, že záď je velmi široká a při zajíždění je třeba velká přesnost, je to příjemná pomůcka. Cena za příjemnost je 13600 EUR. Je třeba zvážit, jestli nevyjde levněji, se s lodí naučit manévrovat bez záďového propeleru
Jachta se na 1000 otáček se rozjela na 4,7 uzlu. 1500 otáček stačilo na rychlost 6,2 uzlu. Na 2000 otáček to již bylo 8 uzlů. To je příjemná cestovní rychlost.
Paluba a kokpit
Foto Gilles Martin-Raget
Jednoduchá a hladká paluba.
Paluba prostá překážek, prostor, jednoduchost, splývavé linie. Těžko hledat na palubě jachty něco výjimečného. Spíše jde o jednolitý celek, který je krásný svojí uměřeností a vyvážeností.
Integrovaný čelen plynule navazuje na příď jachty. Součástí čelenu je uprostřed kotevní kování. Krátký bobstay, který stabilizuje čelen při použití Code 0, zasahuje jen do cca třetiny čelenu a nepřekáží kotvě ani řetězu. Skládací vazáky Nomen za plavby nevadí lanům, ani vizuálně (nadstandard).
Pod jedním krytem je na přídi schována hluboká kotevna, i místo na uložení plynových láhví, které pojme i větší nádoby, než jsou běžné 2 kg. Kryt kotevny je vybaven pneumatickou vzpruhou, díky které by vám neměl padat ve větru na palec.
Foto Lodní noviny
Umístění plynových lahví na přídi.
Uložení plynových láhví na přídi se mi nejeví jako nejlepší řešení. Od láhve ke sporáku je dlouhá cesta a čím delší vedení, tím větší riziko poškození. Navíc t láhve znamenají další desítky kilogramů na samotné přídi (použijí-li se větší láhve než 2 kg). V kotevně je také napojení na hadici na mytí lodě, případně kotvy. Systém ale nepatří do standardní výbavy.
Zajímavým doplňkem na přídi byla elektrická vinšna Harken CLR. Vinšna slouží na dopínání mooringových lan a za plavby je schována pod palubou. V případě potřeby ji vysunete a nemusíte si při dotahování lana utrhnout plotýnky.
Pod luknou na přídi najdete sklad plachet, fendrů a dalších nezbytností. Jsou zde použity plastové přepravky na drobné potřebnosti, které jsou proti vypadnutí zajištěny nerezovým kováním.
Moderním prvkem je použití syntetických relingových lanek, která se na koncích obejdou bez nerezových napínáků.
Foto Gilles Martin-Raget
Nejde o sportovní kokpit, hlavní je pohodlí posádky.
Kolejnice předního lemu hlavní plachty na stěžni se nad ráhnem rozdvojuje. Jde o Harken Switch T-track, díky kterému jde polovina vozíků na jednu stranu a polovina na druhou. Výška stažené hlavní plachty je poloviční.
Paluba je hladká a prostá překážek. Lukny zapuštěné, lana pod palubou, Vše vypadá skvěle. Na testované jachtě nebyl instalován sprayhood, bez kterého se majitel zřejmě neobejde. Patrně bude ve složeném stavu schovaný pod palubou, jako je tomu u jachet X Yacht, nebo Solaris. Na představené jachtě nebylo místo pro uchycení sprayhoodu patrné.
Kokpit je nejen široký, díky šířce na zádi, ale i dlouhý. Zabírá téměř třetinu délky trupu. Hlavní důraz je kladen na estetiku a komfort. Stolky jsou dva sklopné, nijak neomezují průchod kokpitem. Vinšny a všechny ovládací prvky jsou před kormidly, kormidelník na ně může dosáhnout. Místo běžných stoperů jsou na lana použity jammery Spinlock, které lépe drží a drahá lana šetří. Díky organizérům Antal je možné lana táhnout na první i druhou vinšnu. Použité vinšny Harken Performance byly elektrické.
Elegantním detailem na palubě je otvírací schůdek v ochozu na zádi, který ukrývá na pravoboku nápust nádrže a připojení na 220 V břehovou přípojku, na druhém boku je to druhá nápust nádrže a konektor na napojení tlakové vody ze břehu.
Foto Gilles Martin-Raget
Garáž na 240 cm dlouhý člun.
Pod nohami kormidelníka jsou výklopné stupně, které jsou kormidelníkovi oporou při plavbě v náklonu. Za kormidly je možné sestoupit luknou pod palubu ke kormidelnímu mechanizmu. Střední kryt je vstupem do garáže na dinghy, do které je možné umístit člun o délce 240 cm. Garáž je samozřejmě přístupná i z výklopné koupací plošiny na zádi.
Na kormidelních sloupcích je dostatek místa na rozměrnou navigační obrazovku, která je dnes v kokpitu běžná. U kormidla na pravoboku je navíc ovládání motoru, kotevního vrátku a bočních propelerů. Na testované lodi byly dva, po jednom na přídi a na zádi. Ovládání hydrauliky zadního stěhu a kikingu je umístěno před kormidlem.
Ochrana posádky v kokpitu před sluníčkem je na kotvě vyřešena stříškou zavěšenou pod ráhnem. Na jachtě s otěží hlavní plachty uprostřed kokpitu moc jiných řešení není. Za plavby na plachty je posádka bez bimini.
Koupací plošina na zádi je ovládána elektricky. Uvnitř garáže je schovaná sprcha. V garáži je místo na nafouknutý člun 240 cm dlouhý a na částečně vypuštěný délky 270 cm.
Podpalubí
Foto Guido Barbagelata
Interiéru dominoval teak a bílé lakované plochy.
Inovace najdeme i v podpalubí jachty. Loděnice Beneteau má vždy velmi dobře přečtené své zákazníky. Proto si může dovolit řešení, která se mnohým mohou zdát nevhodná. Majitel jachty za půl milionu EUR (v základu a bez DPH) má jiné priority než běžný charterový jachtař. Večery tráví v restauracích a pokud jí na lodi, obvykle zvolí kokpit. Proto nenajdete v salonu veliký jídelní stůl, ale jen malý kávový stolek a rozkládací stolek pro čtyři na levoboku před kuchyní.
Zároveň zde nenajdeme klasický navigační stolek. Počítá se s elektronickou navigací a spíše denními plavbami. Máte-li prostředky na jachtu, nemáte čas na dlouhé plavby.
Další inovativní prvek se týká elektřiny a monitoringu jachty. Systém Ship Control ovládá celou loď. Může být ovládaný z navigačního monitoru u kormidla, ale také z tabletu či telefonu. Můžete si pustit muziku, sledovat navigační údaje, vodu a naftu v tancích, nebo stav baterek. Můžete ovládat osvětlení v podpalubí, kontrolovat polohu lodi, podívat se, které čerpadlo běží. Vše je možné zvládnout od kormidla nebo z telefonu. Pro někoho je nový systém velké lákadlo. Ne však pro všechny.
Foto Guido Barbagelata
Na testované lodi byly v kuchyni k dispozici dvě lednice, mikrovlnka i myčka nádobí.
Testovaná jachta byla vybavena trojicí kajut, dvěma toaletami, jednou samostatnou sprchou a velikou kuchyní. K dispozici je i verze s třemi toaletami. Celý interiér je v kombinaci teaku a bílých lakovaných povrchů. Další možností je méně okoukaný dub. Na první pohled je podpalubí velmi prostorné. Všechny rohy jsou zaoblené. Elegance si zde podává ruku s bezpečností.
Rozměrná kuchyně je tvarovaná do J. Jedna lednice plněná vrchem, klasická velká lednice, mikrovlnná trouba, myčka na nádobí, jeden hluboký dřez. Úložné prostory jsou téměř výhradně pod pracovní deskou.
Před kuchyní je na levoboku nevelký stolek, který je možné jednoduše rozložit na čtyřmístný jídelní stůl. Na druhém boku je jen nízký kávový stolek.
V celém salonu nejsou nikde žádné skříňky. Loděnice věří, že prostor a dojem je pro zájemce o tuto jachtu důležitější než praktičnost. Chcete wow effect, nebo skříňky? Moderní vila také není skladiště.
Foto Guido Barbagelata
Interiéru dominoval teak a bílé lakované plochy.
Elektrické rozvodné panely jsou schované za ostěním na přední straně koupelny. Samostatné místo má vedení 12 V a 220 V, vše je přehledné.
Zadní kajuty jsou velmi podobné. Šířka lůžek a vnitřní prostor jsou vynikající. Negativně se zde neprojevuje ani garáž na dinghy, jak je u této velikosti jachet běžné. Díky velkému bočnímu oknu v trupu jsou kajuty velmi dobře osvětleny. Mnoho místa je na poličce vedle lůžka. Skříňky v kajutách odpovídají velikosti jachty.
V přední kajutě je velké dvojlůžko umístěné centrálně. Lůžkoviny, oblečení a další věci je možné dát do zásuvek pod lůžkem. Dále zde jsou k dispozici velké skříňky s poličkami a zásuvkami. Kajuta je znovu velmi velkoryse osvětlena jak luknou na palubě, tak velkými bočními okny v trupu.
K přední majitelské kajutě patří samostatná sprcha, které dominuje praktický bílý laminát s dřevěnými doplňky. Na toaletě na druhém boku je již dřeva použito více. Na testované jachtě byly použity toalety elektrické.
Závěrem
First Yacht 53 je krásná jachta s vynikajícím rychlostním potenciálem. Je určena pro majitele, kteří hledají reprezentativní loď a to jak na palubě, tak i v podpalubí. Je to jachta, která udělá dojem na první pohled. Dojem a praktičnost však nemusí jít příliš k sobě. Maserati také není auto na výlet do lesa, ale neznamená to, že nemá své nadšené obdivovatele. Loděnice Beneteau nevyrobila jachtu na dlouhé plavby, ale šperk, který udělá svého majitele atraktivnějším. Je to jachta do Hvaru, Dubrovniku, na Baleáry a Francouzskou Riviéru. Balt nebo Severní moře jí tak slušet nebudou.
Hledáte-li rychlost a ozdobu, především jachtu na denní plavby, pak je First Yacht 53 přesně pro vás. Pokud na vás základní cenovka neudělá dostatečný dojem, můžete sáhnout po celé řadě extras. Zvolíte-li například karbonový stěžeň a hluboký sportovní kýl, můžete rovnou přidat dalších 100 000 EUR. Cena testované jachty se všemi doplňky byla 916 000 EUR.
Parametry
Celková délka
|
17,16 m
|
Délka trupu
|
15,98 m
|
Délka na vodorysce
|
15,40 m
|
Šířka
|
5,00 m
|
Ponor
|
2,50 / 3,00 m
|
Výtlak
|
15 500 kg
|
Balast
|
4 500 kg
|
Výška stěžně
|
25,80 m
|
Výkon motoru
|
80 / 110 HP
|
Nádrž na naftu
|
400 l
|
Nádrže na vodu
|
720 l
|
Plocha hlavní plachty (základní)
|
87 m2
|
Plocha geny 105% (základní)
|
78,90 m2
|
Code 0 (základní)
|
179 m2
|
Asymetrický spinaker
|
254 m2
|
Design
|
Biscontini Yacht Design
|
Základní cena
|
482 800 EUR bez DPH
|
Více
|
www.bemexboot.cz
|
7331
Související články
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Nejatraktivnější jednotrupé offshore jachty IMOCA nejsou příliš svázané pravidly. Mimořádná pozornost je však od tragického ročníku Vendée Globe 1996 kladena na stabilitu. Jak vypadají přísné testy stability, kterými musí projít každá loď?
První den pro brněnský Prýgl
První den pro brněnský Prýgl
Dnes se podařilo na České námořní rallye odjet první dvě rozjížďky. V neděli i v pondělí bylo větru příliš. V neděli zabránilo organizátorům v dojetí rozjížďky zesilující jugo, včera to byla od rána svištící bóra.
Revoluční změna ve Figaru
Revoluční změna ve Figaru
Mezi sólovými jachtaři je třída Figaro pojmem. Od roku 2019 se můžeme těšit na revoluci. Figaro 3 bude mít křídla!