Fastnet a COVID, jak řešit kvadraturu kruhu?
Slavný offshore závod startuje již 8. srpna a na start by se měla postavit nejméně jedna naše jachta (a bude moci pomýšlet vysoko). Hlavní otázkou však je, jak se budou řešit přísná proticovidová opatření v Anglii, kde závod startuje, a ve Francii, kde je cíl.
Kde je problém, který z účasti v závodu dělá kvadraturu kruhu? Jsou to opatření proti šíření nákazy ve startovní a cílové zemi.
Anglie nyní uvolnila restrikce uvalené na domácí obyvatelstvo, a to navzdory tomu, že počty nově nakažených se pohybují kolem 50 000 denně. Francie se do podobného dobrodružství nepustila a cizinci vstupující do země musí splňovat přísná kritéria.
Závodu by se mělo zúčastnit kolem 3000 jachtařů. Většina bude chtít posedět v pubu před startem, a popít víno, cider, nebo kdovíco jiného v cíli. Je tu však nejedno ALE…
Při cestě z Velké Británie do Francie je nyní pro očkované osoby nutné, aby předložily negativní test ne starší 24 hodin. Odpírači očkování musí rovnou do karantény. Na 7 dnů.
Je velmi nepravděpodobné, že se někomu podaří nechat se otestovat ve Velké Británii, odstartovat v Cowes, otočit Fastnet a do 24 hodin vylézt na pevninu ve francouzském Cherbourgu s platným testem v ruce. Rekord na klasické trati závodu (s cílem v Plymouthu) je 23 hodin, 51 minut a 16 sekund a drží ho Giovanni Soldini na trimaranu Maserati Multi 70. Pro tento rekord si Soĺdini vybral ideální počasí. Je to rekord na trati závodu, nikoli v závodu.
Tedy, teoreticky to možné je, v praxi ale podobně pravděpodobné, jako ufouni přistávající na trávníku vedle pošty v Lipencích.
Je tedy otázkou, jak složitou situaci řešit. Pro francouzské závodníky je možností vyplout z Francie rovnou na start, nevylézat v Anglii na břeh a v Cherbourgu si užít závěrečný večírek. Nebo je tu možnost pro Angličany. Odstartovat, objet Fastnet, projet cílem ve Francii a hned se otočit a zamířit domů. A do práce. Bez večírku v cíli…
Možnosti tedy jsou. Legální možnosti. Určitě však nebudou mezi jachtařským lidem oblíbené.
1943
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Proč nová IMOCA nevydržela první den Fastnetu
Proč nová IMOCA nevydržela první den Fastnetu
Po startu Rolex Fastnet Race šly do čela nové letošní jachty IMOCA. Favorizovaná For People Thomase Ruyanta pokračoivala v závodě jen několik hodin. Nápor vln nevydržela vnitřní struktura lodě a jachta skončila plná vody v Cherbourgu.