Extrémní zesílení větru, jak jsme rolovali genu
Největším nebezpečím pro poškození plachet je flatrování v silném větru. Jak zarolovat genu, když vítr náhle zesílil na 35, 40, 45 uzlů?
Především starší plachty jsou náchylné na roztržení v důsledku flatrování za silného větru. To se týká především jejich rolování, kdy plachta sebou škube, otěže bičují palubu na přídi. Jak plachtu zarolovat, aby riziko poškození bylo minimální?
Pluli jsme v Egeji od Kythnosu k severnímu pobřeží Serifosu. Plachty na lodi byly břichaté, léty unavené. Vítr foukal SSW kolem 20 uzlů. Plavba rychle pokračovala k Serifosu zbývaly 3 míle, když vítr začal sílit. Zmenšili jsme nejprve hlavní plachtu, abychom zachovali příznivý profil geny.
Ručička windmetru sešplhala pomalu nahoru, proto jsme zmenšili i genu. Zbývala asi míle k ostrovu a zahlédli jsme něco, co jsme vidět nechtěli. Bílou tříšť nesenou poryvem nad mořskou hladinou. To už avizuje poryvy kolem hranice 50 uzlů. Bylo jasné, že naše blahobytná břichatá gena by takový nápor nemusela vydržet a je třeba s ní dolů.
Hlavní plachta už byla stažená. Chtělo to rychlou akci, abychom neschytali některý z extrémních poryvů ženoucích se po hladině. Přitom balení geny v tahu přes vinšnu nemusí dobře skončit, protože počet otoček spouště rolfoku na bubnu rolfoku nemusí stačit na zarolování dotažené plachty a část zůstane venku.
Proto jsme zvolili postup maximálního možného snížení rychlosti zdánlivého větru. Nastartovali jsme motor a na plný plyn jsme se rozjeli na zaďák po větru. Díky tomu jsme snížili rychlost zdánlivého větru o cca 7 uzlů proti skutečnému, který v té chvíli atakoval hranici 40 uzlů. Otěže jsme povolili a plachtu sice na sílu, ale celkem pohodlně zarolovali.
Pokud bychom plachtu rolovali při plavbě proti větru, jak je některým jachtařům vlastní, rychlost zdánlivého větru by naopak stoupla. Je rozdíl, jestli plachtu balíte při 33 uzlech větru, nebo při 45 uzlech.
742
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Fantastická regata v Egeji
Fantastická regata v Egeji
V Egejském moři právě probíhá asi nejkrásnější offshore regata. Jmenuje se AEGEAN 600, vede kolem mnoha zajímavých řeckých ostrovů se startem a cílem u Lavrionu. Jde o druhý ročník atraktivního závodu, bohužel bez české účasti.