Extrémně těžké rozhodnutí
Jedete první závod v nové třídě. Světová špička. Podmínky jsou tvrdé, ale vedete si velmi dobře. Pak přijde tvrdá rána. Nezbytná plachta se trhá. Co dál?
Taková byla druhá noc Normandy Channel Race pro Milana Koláčka a Adriena Hardyho. Po zaškobrtnutí na startu nekompromisně šlapali na plyn. A vedlo se. Stahovali jednoho soupeře za druhým, probojovávali se startovním polem dopředu. Dostali se do první poloviny a na dohled byly týmy na 6. – 7. místě. To bylo vynikající, vezmeme-li v úvahu, že bojovali se zkušenými závodníky startujícími v Class40 několik let.
Šlapat na plyn a dohánět soupeře ale znamená jet na hraně, pohybovat se na ostří nože. Má to rizika. Chodíte-li po laně, můžete spadnout. Navíc jachting je technický sport. Na hraně se pohybujete nejen vy, ale také vaše loď, trup drcený vlnami, stěžeň, který musí vydržet otřesy a rány, plachty… Vše musí držet. Unavený jachtař musí mít dostatek sil a bystrou mysl, aby mohl činit správná rozhodnutí. Namáhání materiálu nesmí překročit mez pevnosti, o které nikdo přesně neví, kde je. A stačí jen jiné najetí na vlnu, trochu větší náraz, nebo náraz z jiného úhlu. A něco povolí…
To se stalo Milanu Koláčkovi s Adrienem Hardym. Nevydržela kosatka J2. Plachta, která byla pro zbytek závodu nezbytná. Roztrhla se!
Pro Milana Koláčka rána. Úvodní závod! Připravoval se, dělal vše pro to, aby se mohl postavit na start! Běh na dlouhou trať a vše je během vteřiny ztraceno!
Milan ani Adrien to nechtějí vzdát. Nechtějí si připustit brzký konec. Snaží se pokračovat, odmítají skončit. Bojovnost zde ale nic nesvede. Bez J2 je další pokračování jen trápením. Trápením sebe i lodě. Po šoku a vzdoru se dostavuje vystřízlivění. Je to pryč! Tento závod skončil. Pokračování nemá smysl!
Ještě jednou naposled: „Ne, ne, ne!!! My to nevzdáme!“
Nemá to smysl. Tento závod nedojedou. Nebude to první desítka, nebo dokonce první pětka. Tentokrát ne. Je to nezdar. Hořký nezdar!
Vyčerpaní a zklamaní dělají obrat, odpadají a míří na sever Bretaně do Roscoffu.
Nejsou jediní. Podmínky byly tentokrát kruté pro všechny. Polovina startujících musela hodit ručník do ringu, dva stěžně jsou zlomené, jednu posádku po srážce s nákladní lodí musel zachraňovat vrtulník, na trupu jedné jachty posádka objevila od nárazů vln delaminaci. Nedojede ani jediný dvojnásobný vítěz Vendée Globe Michel Desjoyeaux.
Letošní ročník Normandy Channel Race je krutý. Organizátoři proto museli během závodu dvakrát měnit trať, aby ochránili závodníky před nejhorším. Na čele je Corentin Douguet s Axelem Trehinem. Už plují od Fastnetu zpět.
Polohu lodí najdete zde.
805
Související články
Co řekl Pavel Nesvadba o Fastnetu s týmem Milana Koláčka
Co řekl Pavel Nesvadba o Fastnetu s týmem Milana Koláčka
Jaké to je jet offshore závod na superrychlém závodním speciálu Class40 s profesionály? Povídal jsem si o tom s profeionálním fotografem, horolezcem a jachtařem Pavlem Nesvadbou. I on jako zkušený jachtař byl překvapen, jak je to tvrdé.
Co dělá Milan Koláček, když nezávodí?
Co dělá Milan Koláček, když nezávodí?
Podíváme se na současný program Milana Koláčka, který závodí v profesionální třídě Class40 a vede si skvěle. Jaký je jeho program po Fastnetu? Odpočinek, nebo sprint za povinnostmi?
Jak dopadl protest Milana Koláčka
Jak dopadl protest Milana Koláčka
Tým Milana Koláčka doplul ve Fastnetu na 4. místě, ale byl pochybným rozhodnutím rozhodčích odsunut na místo 12. Milan podal protest…