Důležité rady před plavbou přes Atlantik
Přichází podzim. Čápi táhnou do Afriky, jachtaři s prázdným pracovním diářem zamíří do Karibiku. Jachtaři mají ještě na rozdíl od čápů čas na pořádnou přípravu. Zde je několik rad před cestou.
Kdy vyplout
Na cestu z Kanárů do Karibiku je dobré vyrazit až ve druhé půlce listopadu. Dříve hrozí setkání s tropickou cyklónou (nyní často zmiňovaný hurikán Harvey je také tropickou cyklónou). To není nic, co by si rozumný jachtař přál.
Zdá se tedy, že je dost času. Pokud ale vyplouváte z Chorvatska, počítejte na Kanáry cca 2500 mil. Spíše proti větru. To je cca 20 dnů plavby, pojedete-li nonstop. Počítejte tedy nejméně 30 dnů.
Dále je třeba počítat s detailní kontrolou lodi na Kanárech a s opravami všeho potřebného. Raději počítejte 14 dnů.
Pokud byste chtěli vyplouvat 15. listopadu z Kanárů, počítejte s tím, že nejpozději na konci září musíte vyrazit z Chorvatska. Času už mnoho není.
Jaká loď je třeba?
Atlantik je možné přejet na lodi dlouhé 6 metrů. O velikosti jachty to tedy není. Co se plavebních vlastností týče, jsou lodě lepší a horší. Většina přeplaveb byla v posledních letech absolvována na běžných sériově vybavených jachtách. Není třeba žádná speciální loď.
Plavba z Kanárů do Karibiku je většinou plavba na zaďák. Mnohem horší podmínky jachtaře čekají při plavbě z Chorvatska na Kanáry. Pokud se vaše loď osvědčí při plavbě na Kanárské ostrovy, měla by být OK i pro Atlantik.
Speciální plachty?
Můžete mít spinaker, genaker, nebo dvě geny. Bude to fajn a budete na druhém břehu rychleji. Není to ale třeba. Zvládnete to i na motýla. Nezapomeňte si však vzít s sebou bouřkovou kosatku. Spoléhat se na jedinou sadu plachet, které jsou na stěžni, je nerozumné.
Energie
Velmi důležitá je dostatečná kapacita akumulátorů a zdroj nabíjení Co stačí ve Středomoří, nebude stačit na Atlantiku. Ve Středomoří jednou za tři dny dobijete baterie na 100 % v přístavu. Na oceánu tato možnost není. Spotřebujete-li za den 300 Ah energie, 60 A alternátor to bude dobíjet 5 hodin.
Proto je nutné mít dostatečnou kapacitu baterií a dostatečně nadimenzované zdroje energie
A samozřejmě nejjednodušší řešení je šetřit. Zvažte, zda-li potřebujete vše, na co jste zvyklí.
Vědět jak na to
Když je nouze nejvyšší, hodí se věci, které na lodi jinak vozíte skoro zbytečně. Záchranný ostrůvek, pyrotechnika, EPIRB. Umíte je používat? Jste schopni se v případě záchranné operace se zachránci domluvit vysílačkou? Pokud jste ostrůvek ani rakety nikdy nepoužívali, stálo by to za školení.
To samé se týká znalostí první pomoci. Banální zdravotní komplikace doma je uprostřed Atlantiku život ohrožující.
Kolik osob na palubě?
Můžete jet sami, můžete plout ve dvou a může vás být na lodi osm. Funguje-li vše jak má, je sólová i doublehanded plavba OK. Selže-li autopilot, hrábnete si na dno sil. Ve třech na tom budete lépe. Ve čtyřech mají tři hlídku a jeden pauzíruje a stará se o kuchyni.
Sedm nebo osm osob na palubě již je moc. Na lodi není místo, veze se plno zásob a vody, vaří se v kbelíku. Nedostatek prostoru vede ke třenicím.
Důležité: Každého z posádky byste měli mít vyzkoušeného z kratších plaveb.
Trasa
Nejkratší je trasa po ortodromě. Při ní je ale riziko bezvětří a protivětru. Navíc ze severu Atlantiku může přicházet nepříjemné vlnění z jiného směru, než fouká vítr. Plavba po ortodromě může být výhodná pro rychlé sportovní lodě s přístupem na předpověď počasí. Pro lodě, které jsou schopné dělat přes 200 mil denně. Ty případnému zhoršení počasí mohou utéct obratem na jih.
Ostatní zamíří k jihu do spolehlivého pasátu. Zadejte si do GPS polohu 20°N a 30°W. Až tam se otočte k západu.
Připravit se na poruchy
Před vyplutím z Kanárů musí být jachta ve 100% stavu. Přesto je třeba počítat se závadami a být na ně připraven. Je třeba zvládnout techniku na lodi a mít dostatečné dovednosti na základní opravy. Necháte-li si vše nainstalovat profesionální firmou a nemáte-li o věcech ani tušení, budete v problémech. Vezte s sebou náhradní díly.
Kontrolujte během plavby pravidelně takeláž kvůli opotřebení. Výtahy plachet (především spinakeru) budou trpět.
Cesta domů
Počítejte při plavbě s dostatečnou časovou rezervou. Nenechte se tlačit zakoupenou letenkou. Zkazíte si plavbu.
Pomoc z domova
Máte-li doma někoho, kdo vám může pomoci analyzovat předpovědi, případně může přispět radou, buďte ve spojení.
Zásoby
Nešetřete na jídle. Pamatujte, že dobré jídlo je příjemným zpestřením dne. Pomůže ve chvíli, kdy nálada na palubě není nejlepší. Nezapomeňte na ovoce a zeleninu. Vše před donesením na loď umyjte a osuště, abyste si nezavlekli do podpalubí nechtěné pasažéry.
Dbejte na bezpečnost
Vesta a psí kšíry vám mohou zachránit život. V podpalubí pozor při vaření. Představte si, že sléváte hrnec vroucí vody ze špaget a přijde vlna…
Připravte se vždy na nejhorší a nechte se příjemně překvapit.To je poslední rada.
10812
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Taky závod přes Atlantik aneb Příště raději letecky
Taky závod přes Atlantik aneb Příště raději letecky
Svéráznou kondiční přípravu zvolila parta britských vojáků sloužících na ponorkách Královského námořnictva. Intenzivní trénink trval 35 dnů, čtyři hodiny a 30 minut. Právě tolik času zabralo pětici ponorkářů překonat trasu mezi La Gomerou na Kanárských ostrovech a karibským ostrovem Antigua, neboli trať závodu World´s Toughest Row. Ano, jde skutečně o veslařský závod.
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Anglická „penzionovaná“ jachtařka Ellen MacArthur se podruhé za sebou zúčastní závodu Round the Island Race. Chce tím oslavit 20. výročí založení své nadace pomáhající mladým onkologickým pacientům a přilákat k ní tak pozornost a samozřejmě také finance.