Dokonalá bouře
Námořní doprava je jako dobře namazaný stroj. Vše pracuje, jak má, vše se točí. To platí jen do chvíle, kdy někdo do soukolí strčí železnou trubku. To se nyní stalo v Číně.
Představte si starou mašinu z doby mechaniky složenou z ozubených kol, klínových řemenů, řemenic. Složitá mašina, která ale spolehlivě pracuje, pokud ji správně mažete.
Tak funguje celosvětový průmysl. Kolečka (továrny) se točí, klínové řemeny přenášejí pohyb dál a dál. To je doprava, která je z celosvětového měřítka zajišťována především dopravou lodní, kontejnerovou.
Celek funguje mnoho desetiletí, přidávají se další ozubená kola, mechanizmus je stále výkonnější a složitější. Najednou se ale jedno velké ozubené kolo zadrhne. Nezastaví se docela, jen zpomalí. A hrozí zastavením. Co se stane s celou složitou mašinou?
Přesně k tomu nyní dochází s nákazou koronavirusem v Číně. První, kdo je uvržen do chaosu, který znamená nesmírné problémy, je námořní doprava.
V čínských přístavech se loni otočilo 261,5 milionů TEU. To jsou menší 6 metrů dlouhé přepravní kontejnery. Čína dodává hotové produkty i nejrůznější součástky do celého světa. Kvůli koronaviru zpomalují fabriky, zastavuje se doprava. Hyunday v Jižní Koreji zastavuje výrobu, nemá díly. Ozubené kolo zpomaluje.
Celosvětová lodní doprava.
Kontejnerové lodě začínají čínské přístavy vynechávat. Zboží do čínských přístavů končí v Jižní Koreji. Zatím… Kapacita je ale omezená. Až epidemie odezní, bude třeba je přepravit z Koreje do Číny. To může být za měsíc, nebo také za rok… Některé lodní společnosti zabývající se kontejnerovou dopravou hlásí 25% omezení. Zatím.
Kontejnerové lodě mají své jízdní řády. Plují na trasách z Asie do Evropy a zpět. Vše je nalinkované na měsíce a roky dopředu. V jízdním řádu ale najednou vypadávají zastávky. Není kam vozit, není co vozit. Nastává chaos…
Globalizace umožnila neuvěřitelné věci. Telefon dovezený z Číny stojí pár kaček, spotřeba může stále růst. Dlouho to vypadá na nebetyčný blahobyt.
Pak ale v Číně dostanou kašel a dlouho nezastavitelný stroj se sesype jako domeček z karet. A my tady určitě nejsme dost daleko, aby se nás to nedotklo…
6943
Související články
Fastnet a COVID, jak řešit kvadraturu kruhu?
Fastnet a COVID, jak řešit kvadraturu kruhu?
Slavný offshore závod startuje již 8. srpna a na start by se měla postavit nejméně jedna naše jachta (a bude moci pomýšlet vysoko). Hlavní otázkou však je, jak se budou řešit přísná proticovidová opatření v Anglii, kde závod startuje, a ve Francii, kde je cíl.
Luna Rossa nedal Britům šanci
Luna Rossa nedal Britům šanci
Čtyři rozjížďky ve finále Prada Cupu a čtyři vítězství pro italský tým Luna Rossa. Britům se nedaří. Mohou ale využít ke zlepšení pauzu, kterou přináší do Aucklandu znovuobjevení koronaviru.
Regata Jabuka zrušena
Regata Jabuka zrušena
Oblíbená regata Jabuka, které se každý rok účastnilo více a více posádek z České a Slovenské republiky, byla letos zrušena. Na vině je v současné chvíli nejproslulejší virus, známý COVID 19.