Dobré a špatné charterové společnosti
V posledních dnech se ve facebookové skupině Lodní noviny objevily stížnosti na charterovou společnost Adventure Charter z maríny Drage nedaleko Biogradu. Následně se přidaly další reakce obecně hanobící chorvatské charterové společnosti, Chorvatsko, Chorvaty atd. Jaká je situace ve skutečnosti?
Vypadá to, jako by do mnohých reakcí prosakoval princip kolektivní viny. A to bychom neměli… Hned na úvod bych chtěl říci, že se špatně fungující charterovou firmou se setkáte v Chorvatsku, stejně jako v Řecku, v Itálii, nebo v Německu. Je to o konkrétních lidech, nikoli o národnosti.
Mám platit, co jsem neudělal
Občas se stane, že při vracení charterové jachty vás nechá společnost zaplatit i to, co jste s největší pravděpodobností neudělali. Proč tomu tak je? Jsou případy, kdy vše nasvědčuje tomu, že jde o „užitečné“ poškození, kterého si pronajímatel běžně nevšimne a je možné ho otočit hned u několika nájemců v řadě. Je to nečestné, ale stát se to může. A na národnosti nesejde.
Dále může jít o závadu, kterou způsobila posádka na minulém charteru, ale přebírající technik si jí všiml až nyní. Je to smutné, ale lidsky pochopitelné. Zbraní je v obou případech detailní prohlídka jachty, při které si vše nafotíme a nahlásíme.
Navzdory výše uvedené radě si uvědomuji, že dokonalý check in neexistuje.
Kdo je na vině
V prvním případě, kdy je na klienta připraveno takzvané šméčko, je na vině charterový technik, respektive base manager, který systém nastavil. Ve druhém případě to už je 50/50 mezi technikem a charterovými posádkami. Někteří charteroví hosté jsou schopni vrátit jachtu s polovinou kormidla a tvrdit přitom, že už to bylo. Po takových případech technici charterových společností pojmou k hostům jistou nedůvěru. Asi bych ji pojal také.
Stejně tak ale mohou nastat situace, kdy si škody nejsme vědomi, přitom jsme ji způsobili.
Případ Adventure Charter
Foto Lodní noviny
Třeba práce s plachtami...
Aniž bych chtěl společnost Adventure Charter hájit, dodávám stručné vysvětlení. Společnost se již loni přestěhovala do maríny Drage. Marína měla být dokončena již loni před sezónou, ale to se nepovedlo. Celou sezónu se lodě předávaly ve velmi spartánském prostředí nefunkční maríny. Letos je situace jen o něco lepší. A pokud se podíváme na rezervace charterů, respektive na nabídku Last Minute, mnoho jachet této charterové společnosti je nabízeno v hlavní sezóně s ohromnými slevami (nejedná se o jedinou firmu, podobně nabízí mnoho jachet například Aquatoria Yachting z Pirovace). To charterovou společnost neomlouvá, ale je to vysvětlení, proč škrtí jakékoli výdaje. Tak to bohužel chodí.
Řešení?
Řešením je pronájem lodí od firem, se kterými máme dobré osobní zkušenosti. Případně od firem, které působí na trhu dlouhá léta. Na jaře jsem byl na 7 let staré Sun Odyssey od Euromarine a jachta byla ve vynikajícím stavu. Charterová společnost, která funguje snad už od devadesátých let…
Nebo je řešením pojištění kauce. To má samozřejmě nějakou spoluúčast, ale zabrání přílišné finanční angažovanosti.
A nakonec to nejdůležitější. Je třeba vysvětlit před plavbou posádce, že ke škodě na lodi může dojít a bude nutné ji zaplatit. Předem s drobnými ztrátami počítat a nekazit si tím jinak hezkou dovolenou.
1735