Do bóry na gumáku
Oblast mezi ostrovem Pag a Velebitem je proslulá silnou bórou. Večer 16. června vyplul ze zátoky Gornja Slana na Pagu do Karlobagu gumový člun s devíti osobami na palubě. Z toho tři malé děti.
Ve 2037 přijalo MRCC Rijeka volání od kormidelníka gumového člunu, který se vracel do Karlobagu. V nárazech bóry nebyl schopen zvládat situaci a posouvat se k cíli. Celkem bylo na člunu devět osob, z toho tři malé děti. Na člun s nemohoucí posádkou se pomalu snášela tma. O náladě na palubě není třeba mluvit.
Protože osoby na člunu nebyly v době nouzového volání v ohrožení života, předala MRCC Rijeka celou akci do rukou nejbližší komerční firmě, která se záchranou zabývá. Té se podařilo ve 2337 posádku člunu i člun samotný zachránit.
Chtěl bych k tomu dvě věci. V první řadě je velká nezodpovědnost vyplouvat na gumáku s 9 osobami na palubě večer do bóry. Skipper člunu si má již ráno zjistit předpověď a podle toho se zachovat. Vrátit se dříve, nebo vůbec nevyjíždět.
Druhá kritika se snáší na pravidla uplatňovaná v Chorvatsku. Komerční záchranné společnosti si z chorvatského pobřeží udělaly dojnou krávu. Pokud nejde o záchranu života, pomorska policija i když je na místě, tak nekoná a přenechá vše společnostem jako je Sea Help. Mnohdy může dojít k tomu, že loď by mohla být zachráněna s malými škodami, ale čeká se, až přijede Sea Help či podobní a nehledí se na to, jestli škody narostou.
Ve výše uvedeném konkrétním případě je třeba se zamyslet nad tím, jak se asi cítilo 9 členů posádky gumáku na člunu, který byl v houstnoucí tmě pohazován vlnami a smýkán bórou. Navíc situace, která nebyla kritická v okamžiku volání, se mohla kdykoli změnit na smrtelně nebezpečnou, pokud by na člunu vysadil motor.
Ano, 3 hodiny se čekalo, až přijede komerční člun, který za to dostane tučně zaplaceno. Podívejte se na ceny služeb těchto společností. Bez obav je možné mluvit o cenách nekřesťanských. Toto není v pořádku.
Rada na závěr. Pokud se do podobné situace dostanete, uvědomte si, že posouzení vážnosti situace je čistě na vás. Pokud si myslíte, že jste v ohrožení života, řekněte to a nebagatelizujte svoji situaci. V tom případě přijede policejní člun a zachrání vás. Záchrana lidského života je na moři zdarma. S největší pravděpodobností nezachrání vaši loď, ale vás ano.
5877
Související články
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.