Do bóry na gumáku
Oblast mezi ostrovem Pag a Velebitem je proslulá silnou bórou. Večer 16. června vyplul ze zátoky Gornja Slana na Pagu do Karlobagu gumový člun s devíti osobami na palubě. Z toho tři malé děti.
Ve 2037 přijalo MRCC Rijeka volání od kormidelníka gumového člunu, který se vracel do Karlobagu. V nárazech bóry nebyl schopen zvládat situaci a posouvat se k cíli. Celkem bylo na člunu devět osob, z toho tři malé děti. Na člun s nemohoucí posádkou se pomalu snášela tma. O náladě na palubě není třeba mluvit.
Protože osoby na člunu nebyly v době nouzového volání v ohrožení života, předala MRCC Rijeka celou akci do rukou nejbližší komerční firmě, která se záchranou zabývá. Té se podařilo ve 2337 posádku člunu i člun samotný zachránit.
Chtěl bych k tomu dvě věci. V první řadě je velká nezodpovědnost vyplouvat na gumáku s 9 osobami na palubě večer do bóry. Skipper člunu si má již ráno zjistit předpověď a podle toho se zachovat. Vrátit se dříve, nebo vůbec nevyjíždět.
Druhá kritika se snáší na pravidla uplatňovaná v Chorvatsku. Komerční záchranné společnosti si z chorvatského pobřeží udělaly dojnou krávu. Pokud nejde o záchranu života, pomorska policija i když je na místě, tak nekoná a přenechá vše společnostem jako je Sea Help. Mnohdy může dojít k tomu, že loď by mohla být zachráněna s malými škodami, ale čeká se, až přijede Sea Help či podobní a nehledí se na to, jestli škody narostou.
Ve výše uvedeném konkrétním případě je třeba se zamyslet nad tím, jak se asi cítilo 9 členů posádky gumáku na člunu, který byl v houstnoucí tmě pohazován vlnami a smýkán bórou. Navíc situace, která nebyla kritická v okamžiku volání, se mohla kdykoli změnit na smrtelně nebezpečnou, pokud by na člunu vysadil motor.
Ano, 3 hodiny se čekalo, až přijede komerční člun, který za to dostane tučně zaplaceno. Podívejte se na ceny služeb těchto společností. Bez obav je možné mluvit o cenách nekřesťanských. Toto není v pořádku.
Rada na závěr. Pokud se do podobné situace dostanete, uvědomte si, že posouzení vážnosti situace je čistě na vás. Pokud si myslíte, že jste v ohrožení života, řekněte to a nebagatelizujte svoji situaci. V tom případě přijede policejní člun a zachrání vás. Záchrana lidského života je na moři zdarma. S největší pravděpodobností nezachrání vaši loď, ale vás ano.
5727
Související články
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.