Couvání s nouzovou kormidelní pákou
Kormidelní mechanizmus selže a je třeba nasadit nouzovou kormidelní páku. Vyzkoušíte to a kormidlovat se s ní dá. Tedy… Dokud nezačnete couvat.
Kormidlování nouzovou kormidelní pákou je na přední chod relativně snadné (nemusí to platit pro všechna řešení). Více síly je třeba pro změnu směru plavby, ale jinak to jde. Pokud se ale rozhodneme pro couvání, například do přístavu, velmi rychle zjistíme, že to není vůbec snadné, nebo to je dokonce nemožné.
Couváte-li s nouzovou kormidelní pákou, jde to celkem snadno, pokud máte kormidlo na středu. Jakmile však chcete zatočit, síla kormidla vám rychle vytrhne páku z ruky. Nebo ji vrazí do břicha.
Často přitom máte šalebný pocit bezpečí. Nemá-li loď rychlost, protože se teprve rozjíždí, je to dobré. Dokud rychlost nenabere. Pak vám páku ustřelí z ruky.
Stejné je to, pokud chcete zatočit. Malá výchylka kormidla, malá síla. Potřebujete ale zatočit více, zvětšíte výchylku kormidla a… A najednou je to, jako když vás býk nabere na rohy.
Závěrem
Vedení lodě nouzovou kormidelní pákou na přední chod je více či méně snadné. Vedení lodě nouzovou kormidelní pákou na zpětný chod je náročné, někdy extrémně náročné a někdy až nemožné.
518
Související články
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Srovnáte-li novou jachtu IMOCA Charal 2 s ostatními jachtami třídy, musíte si všimnout ohromného rozdílu v pozici a tvaru kormidel. Dvojice kormidel na jachtě Charal 2 je v podstatě ve středu zádi a kormidla jsou velmi dlouhá a úzká.
Další potíže na Hugo Boss
Další potíže na Hugo Boss
Alex Thomson na Hugo Boss bojuje dalšími problémy a propadá se ve startovním poli. Že se něco děje bylo znatelné už večer, kdy rychlost Hugo Boss byla ve srovnání se soupeři poloviční.
Nehoda Figara Milana Koláčka
Nehoda Figara Milana Koláčka
Závodní loď Figaro Milana Koláčka měla dnes nad ránem nehodu.