Co vše umí autopilot
Autopilot obvykle používáme jen v kompasovém módu. Jsou tu přitom dva další módy, které pomohou při plavbě na plachty i na motor.
Běžné autopiloty na jachtách dokážou jet ve třech módech:
AUTO – kompasový mód, kdy autopilot drží zadaný kompasový kurz. Kurz proti dnu se od kompasového kurzu autopilota liší o variaci, deviaci, snos větrem a proudem. Namíříme-li tedy příď do zvoleného bodu X, nemusíme do něj doplout.
TRACK – mód, ve kterém autopilot drží kurz na zadaný waypoint. Zadáme waypoint do kterého jedeme do mapového plotteru, zmáčkneme na autopilotu TRACK a autopilot bude držet kurz do tohoto bodu. Navzdory větru a proudu.
WIND – v tomto módu drží autopilot daný úhel na zdánlivý vítr. Bude-li vítr měnit směr, bude se měnit i kurz jachty. Tento mód je ideální pro plavbu na stoupačku a na zaďák (respektive zadobok).
AUTO
Je to režim, který se spustí nejjednodušeji. Je ideální pro práce na palubě, kdy podrží zadaný kurz, případně pro plavbu na boční větry. Rozhodně není vhodný pro plavbu na stoupačku a zaďák.
TRACK
Vynikající především při plavbě na motor, kdy šetří palivo. Je možné ho použít při plavbě na plachty k cíli, pokud se pluje na boční větry. K cíli doplujeme po nejkratší trase.
WIND
Jak jsme již řekli, je ideální na stoupačku a na zaďák, tedy na mezní kurzy. Pomocí korekcí o jednotlivé stupně nastavíme ideální kurz na stoupačku (například), který pak autopilot bude držet. Obvykle pojedete mnohem lepší stoupačku (zadobok), než když budete sedět u kormidla.
Pozor při spouštění autopilota
Autopilota zapínejte ve chvíli, kdy jachta pluje rovně. Dokončujete-li obrat a zapnete-li autopilota, jeho reakce na zmatený povel bude zmatená, protože si nejprve musí osahat, co se děje, jak se kurz mění. Teprve pak je schopen jachtu stabilizovat.
Při zapínání v módu TRACK počítejte s tím, že nejprve bude jachta naváděna na čáru mezi bodem, kde jste trasu do waypointu zadali a waypointem. Zpočátku se vám tedy bude zdát, že autopilot jede jinam. Tomu se lze vyhnout tím, že autopilot do módu TRACK zapnete ihned po zadání waypointu.
Ve WIND módu můžete mít problémy ve chvíli, kdy je vítr příliš slabý a dělá velké změny. V nastavení autopilota jsou zadány změny, které již jsou příliš velké a po kterých spustí alarm.
Nastavení různých režimů plavby u různých autopilotů se může lišit. Na moderních přístrojích je ovládání intuitivní, ale i tak může být třeba drobná práce s manuálem.
3247
Související články
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.