Co to je vyvážené kormidlo
Víte, co to je vyvážené kormidlo? Najdete ho na většině moderních jachet. A jsou-li kormidla vyvážená, existují také ta nevyvážená? Jak to s nimi je?
Nevyvážené kormidlo
Začneme nejdříve nevyváženými kormidly, která jsou vývojově starší. Jedná se o kormidla, jejichž celá plocha leží až za osou otáčení kormidla. Jde tedy především o kormidla zavěšená na zádi. Nebo kormidla zavěšená na skegu. U nevyvážených kormidel je třeba větší síly k vychýlení kormidla. Nevýhoda nevyvážených kormidel se projevuje především při zpátečce, kdy je na kormidlo opravdu velký tlak.
Vyvážené kormidlo
Vyvážené kormidlo má část plochy před osou otáčení kormidla. Proto je síla potřebná k vychýlení kormidla menší a platí to při plavbě vpřed i vzad. Je to výhodné i pro práci autopilota, který spotřebovává menší množství energie.
V případě, že je kormidlo příliš vyvážené, jachta se obtížněji vede, protože v kormidle není příliš cítit odezva. Kormidelník nemá, do čeho se opřít, ztrácí cit.
3052
Související články
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Srovnáte-li novou jachtu IMOCA Charal 2 s ostatními jachtami třídy, musíte si všimnout ohromného rozdílu v pozici a tvaru kormidel. Dvojice kormidel na jachtě Charal 2 je v podstatě ve středu zádi a kormidla jsou velmi dlouhá a úzká.
Další potíže na Hugo Boss
Další potíže na Hugo Boss
Alex Thomson na Hugo Boss bojuje dalšími problémy a propadá se ve startovním poli. Že se něco děje bylo znatelné už večer, kdy rychlost Hugo Boss byla ve srovnání se soupeři poloviční.
Nehoda Figara Milana Koláčka
Nehoda Figara Milana Koláčka
Závodní loď Figaro Milana Koláčka měla dnes nad ránem nehodu.