Co s hlavní plachtou na bočák?
V nedávném článku jsme si řekli, jak trimovat genu na boční vítr. Co ale dělat za takových podmínek s hlavní plachtou?
Jak odpadáme, budeme povolovat otěž hlavní plachty. Zde ale pozor. Pokud povolíte otěž, zvedne se vám ráhno a vršek plachty se přetočí. Plachta bude mít příliš velký twist a ztratí výkon.
Aby k tomu nedošlo, můžete zpočátku nahradit vypouštění otěže přesunutím otěžového vozíku hlavní plachty do závětří. Otěž může zůstat dotažená a plachta se nepřetočí. Navíc je zde ještě jedna výhoda. Pokud je vítr slabý, ale jsou vlny, s povolenou otěží by ráhno hlavasky mlátilo. S posunutým vozíkem a dotaženou otěží k tomu nebude docházet.
Potřebujeme-li povolit hlavní plachtu ještě více, otěžový vozík nebude stačit a bude nutné povolit otěž. Přílišnému twistu na vrcholu hlavní plachty zabráníme dotažením kikingu. Správné dotažení kikingu poznáte podle toho, že nejvyšší spíra svírá s osou lodi cca stejný úhel, jako ráhno.
Sílí-li vítr a začíná-li mít kormidelník potíže s udržením kurzu, není hned třeba refovat, ale stačí povolit kiking. Vítr z horní části plachty se vylije a jachta je na kormidle znovu poslušná.
Ve slabších poryvech je možné situace řešit povolováním kikingu, což speciálně platí u hlavních plachet square top. V silnějších poryvech povolujeme otěžový vozík, nebo otěž hlavní plachty. To platí při kratších a sportovních plavbách. Při delších plavbách si nebudete hrát s otěží, ale budete refovat.
7858
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.