Co refovat dříve? Hlavní plachtu? Kosatku?
Na většině dnešních jachet jsou k dispozici jen dvě plachty. Gena a hlavní plachta. Výměna plachet je vyloučena a je nutné pracovat s tím, co je. K ideálu to má daleko, ale i tak je možné dosáhnout lepších a horších výsledků.
Ideální je, mít k dispozici různé geny a kosatky a měnit je podle aktuálních podmínek. Takové plachty mají vždy ideální tvar, správný profil. Pokud taková možnost není, musíme si vystačit s rolovací genou a hlavní plachtou.
Je nějaký rozdíl mezi tím, jestli dříve zmenším hlavní plachtu nebo genu?
Rozdíl je velmi výrazný a to především na stoupačce. Správně vytrimovaná gena nám určuje, jak vysoko budeme stoupat proti větru.
Plachta není plochým kusem dakronu ve 2D. Jde o 3D profil a jako k takovému se k ní musíme chovat. Zkuste navinout 3D profil na kus tyče (v našem případě rolfok). Co se stane? Zatímco okraje budou správně napnuté, uprostřed se bude hromadit volná tkanina ze středu plachty. Vznikne tam ošklivý pytel, který má k ideálnímu tvaru plachty velmi daleko. Takto zarolovaná plachta s pytlem u předního lemu neumožňuje plout ostře proti větru a navíc je profil plachty hluboký a proto naklání loď více, než by odpovídalo velikosti plachty.
Recept je tedy jasný. Nejprve refujeme hlavní plachtu. Genu vezeme plnou tak dlouho, jak to je možné. Takto budeme mnohem lépe stoupat proti větru, jachta bude lépe řiditelná, lépe vyvážená.
Bude-li gena příliš veliká, můžeme si pomoci tím, že posuneme otěžový vozík geny více dozadu a tím genu otevřeme v její vrchní části, vypustíme část větru a uvezeme ji celou déle.
Tato rada obecně platí. Ve stále sílícím větru ale nesmíte zapomenout, že vaše gena má určité pevnostní limity a těm je také třeba trim plachty přizpůsobit.
Foto Pavel Nesvadba
16885
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.