Co o foilech nevíte
V časopisu IBI vyšel zajímavý rozhovor o foilech s Quentinem Lucetem z designérské kanceláře VPLP. Mimo jiné i o sériové výrobě jachet s foily. To nejzajímavější z rozhovoru najdete níže.
Rozdíl mezi foily z roku 2016 a 2020
Při Vendée Globe 2016 byly některé jachty vybaveny foily. Tyto foily byly navrženy tak, aby dokázaly snížit výtlak jachty o 1/3. To znamená cca o 3 tuny. Tyto foily vážily mezi 120 a 140 kg. Generace foilů 2020 je mnohem větší. Tyto foily jsou schopné unést celou loď IMOCA. Jejich hmotnost je 220 – 300 kg.
Rychlostní potenciál
Jachta IMOCA MACSF byla spuštěna na vodu v roce 2007. Samozřejmě bez foilů, jen s daggerboardy. V roce 2019 byla dovybavena foily nové generace. Její průměrná rychlost při použití foilů stoupla o 8 – 9 uzlů. Moderní jachty IMOCA jsou již navrženy pro foily, proto je zisk ještě zajímavější.
Již nyní pracuje kancelář VPLP na návrhu pasažérské ferry na foilech a na turistické jachtě s elektrickým pohonem. Samozřejmě také s foily.
Sběr informací
Foily na závodních jachtách jsou protkané optickými vlákny, které měří namáhání. Výstupy z čidel jsou k dispozici závodníkům, kteří tak vidí, jestli se neblíží stanoveným pevnostním limitům a mohou na to reagovat. Zároveň směřují všechna měření k designérům. Díky tomu mohou stále reagovat na výstupy a vývoj může směřovat rychle kupředu.
Začarovaný kruh
Foily byly nejprve určeny k zvýšení stability jachty, protože na závětrné straně vyvíjejí vztlak a pracují proti náklonu. Díky tomu je možné odlehčit jachtu. Odlehčená jachta je rychlejší a stačí jí méně plachet. To znamená, další snížení hmotnosti a další nárůst rychlosti. Se snižující se hmotností a stoupající rychlostí se zvyšuje vztlak na foilu, loď jde více z vody a zvyšuje se stabilita. To znamená opět možnost snížení hmotnosti balastu… Je to začarovaný kruh.
Platí to všude
Použijete-li foily, snižuje se potřeba energie na dosažení určité rychlosti. Samozřejmě s tím klesá spotřeba. Díky nižší spotřebě jsou zapotřebí menší nádrže, loď může být lehčí a jsme zase u začarovaného kruhu. Na druhou stranu zase mají foily vliv na manévrovací schopnosti. Vývoj jde tímto směrem i ve světě jiných než závodních lodí, ale jsme zatím v počátcích.
Sériová produkce?
Sériová produkce není jen záležitost technologie. Musí k tomu dozrát také trh.
4017
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.