Co máte udělat v poryvu?
Zaslechl jsem názor, že v poryvu je třeba vyostřit. Aby se vylil vítr z plachet. Je to špatné řešení. V poryvu je třeba udělat něco úplně jiného.
Proč nevyostřovat?
V první řadě to není třeba dělat, protože loď to udělá za nás.
Dále to není dobré dělat proto, že rychlost větru působícího na loď se ještě zvýší, protože k rychlosti větru musíme připočítat i rychlost lodi, která proti němu pluje.
Plachty začnou flatrovat. Vítr je silný a plachty flatrují. To je vystavuje velkému namáhání. Pokud jsme jim nic neudělali do té doby, může se nám to povést nyní. Navíc mohou ublížit nám a takeláži.
A nakonec, co budeme dělat pak? Po vyostření? Loď se po zastavila, je neovladatelná a vítr s ní mlátí. Nepříjemná situace.
Co dělat?
Plujeme určitým kurzem a v tomto kurzu chceme pokračovat i nadále. Přichází poryv, vidíme ho na hladině. Je jasné, že bude mít tendenci loď naklonit a stočit proti větru. Proto se připravíme na to, že se budeme snažit kurz stále držet tím, že kormidlem budeme odpadat. Má-li loď stále snahu nekontrolovaně ostřit, povolíme hlavní plachtu. Nejlépe na otěžovém vozíku, pokud to nejde tak na otěži. To by mělo stačit pro to, abyste ji dostali pod kontrolu.
Příliš silný poryv?
Pokud je poryv příliš silný, vítr bude silný i nadále a bude třeba refovat, povolíme plachty a odpadneme. Rychlost větru působícího na loď se zmenší, jachta se stabilizuje a my získáme čas na přípravu refování.
11944
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.