Search
× Search
Co je třeba vědět o VHF, 2. díl
Vojtěch Sládeček

Co je třeba vědět o VHF, 2. díl

V předchozím článku jsme si vysvětlili základní rozdělení nouzových zpráv. Nyní se zaměříme na správnou formu vysílání jednotlivých zpráv a přidáme některé málo známé zajímavosti.

Jak jsme zmínili již v minulém článku, základem je vždy správná volba volacího kanálu. Na moderních VHF stanicích se vedle čísla kanálu na displeji zobrazuje i doplňující informace, která nám říká, na co je konkrétní kanál určen. Nejčastěji tedy budeme využívat tyto kategorie, v závislosti na typu zprávy.

  • RUTINNÍ VOLÁNÍ
    • Kanály vyhrazené pro komunikaci loď – loď ( ship to ship communication)
      • Např. kanál 72,74 apod…
    • Kanál vyhrazený pro komunikaci s přístavy, který se v dané oblasti dohledá v Pilotovi
      • Např. v Chorvatsku je to kanál 17, v Anglii často kanál 80 a 12
  • BEZPEČNOSTNÍ, URGENTNÍ A TÍSŇOVÉ VOLÁNÍ
    • Nouzový kanál 16 vyhrazený pro tísňové zprávy

 

Mezinárodně zvolený nouzový kanál je číslo 16. Ten je vyhrazen pouze pro nouzové volání, nesmí tedy být používán pro běžnou komunikaci. Důležitou informací je pak fakt, že tento kanál je neustále nahráván. To se může hodit například při domlouvání odtahu na vodě, kdy má zachránce nárok na odměnu a je dobré si vše domluvit předem. Většina moderních VHF také umožňuje funkci tzv. dual watch. To znamená, že nouzový kanál je neustále monitorován, i když máme naladěný jiný kanál. V případě, že se na kanálu 16 začne vysílat, automaticky se nám vysílačka přeladí.

 

Při jakémkoliv typu komunikace se vždy dodržují základní pravidla, aby celá komunikace měla určitý řád. Základním pravidlem je, aby vždy první bylo jméno volané stanice, tedy to, kam nebo koho se chcete dovolat. Je to z toho důvodu, aby ostatní posluchači věděli, že toto volání není určené jim.

 

Správná forma při RUTINNÍM VOLÁNÍ by tedy měla vypadat následovně:

TŘIKRÁT JMÉNO VOLANÉ STANICE

Southampton port control

Southampton port control

Southampton port control

 

OZNAČENÍ KDO VOLÁ

This is sailing yacht STORM

 

UKONČENÍ VSTUPNÍ RELACE S OČEKÁVÁNOU ODPOVĚDÍ

Over

 

OPOVĚD VOLANÉHO BUDE UŽ JEN JEDNOU

Sailing yacht STORM

This is Southampton port control

 

UKONČENÍ RELACE S OČEKÁVÁNOU ODPOVĚDÍ

Over

 

PŘI NÁSLEDNÉ KOMUNIKACI SE POUŽÍVÁ JMÉNO STANICE JEN JEDNOU A ROVNOU NÁSLEDUJE HLAVNÍ ZPRÁVA

Southampton port control

This is sailing yacht STORM

I am 10 metres long sailing vessel about half mile of entrance

and I would like permission to enter

 

UKONČENÍ RELACE S OČEKÁVÁNOU ODPOVĚDÍ

Over

 

PŘI NÁSLEDNÉ KOMUNIKACI SE POUŽÍVÁ JMÉNO STANICE JEN JEDNOU A NÁSLEDUJE ODPOVĚĎ

Sailing yacht STORM

This is Southampton port control

You can proceed

 

CELKOVÉ UKONČENÍ RELACE ZE STRANY PORT CONTROL, KTERÉ TAK UKONČUJE SPOJENÍ

OUT

 

PŘI NÁSLEDNÉ KOMUNIKACI SE POUŽÍVÁ JMÉNO STANICE JEN JEDNOU A ROVNOU NÁSLEDUJE UKONČENÍ DRUHÉ STRANY

Southampton port control

This is sailing yacht STORM

Thank you for permission

 

CELKOVÉ UKONČENÍ RELACE, BEZ OČEKÁVÁNÍ ODPOVĚDI

OUT

 

Pokud si chcete postup volání vytisknout, najdete ho pod článkem v souborech ke stažení.

10190

Dokumenty ke stažení

Na horu