Stejný je i držitel rekordu v počtu uplutých mil za 24 hodin. Za jediný den uplul Banque Populaire V 908 mil průměrnou rychlostí 37,8 uzlu.
Co je pro překonání rekordů třeba?
Je jasné, že se neobejdete bez superrychlé lodi a velezkušené posádky. Pokud necílíte na rekord sólový. Jsou tu ale i méně zřejmé podmínky, bez kterých je rekord nerealizovatelný. Je to počasí a stav moře.
Logika suchozemce velí, že rekord na plachetnici padne, když hodně fouká. To je a není pravda. Je to pravda v tom, že bez větru se nikam nepojede. Pokud ale vítr přesáhne určitou mez, rekord je nemožný.
Jak si všimnete ve výše uvedeném výčtu rekordů, za transatlantickým rekordem se závodníci vydávají v létě, kdy fouká výrazně méně než v zimě. V zimním období je na Atlantiku větru příliš na rekord.
Pro rekord je důležitý nejen vítr, ale také stav moře. Moře musí být pro rychlou jízdu relativně klidné. Vítr ideálně fouká mezi 25 a 35 uzly ze zadoboku, ale na moři nejsou vlny. Jak je to možné?
Taková situace na severním Atlantiku nastává ve chvíli, kdy se na cestu z Ameriky na východ vydává tlaková níže, které uhýbá oblast vysokého tlaku nad Azorskými ostrovy. Vysoký tlak znamená bezvětří. Vítr tedy začíná foukat nad oceánem bez vln. To je ideální chvíle na rekord.
Tlaková níže
Pro transatlantický rekord je nutná tlaková níže s frontálním systémem, který se pohybuje dostatečně rychle přes Atlantik a neuhne příliš brzy k severu. Dostatečně rychle, aby byla šance překonat rekord, ale ne tak rychle, aby níže rekordní jachtě ujela.
Usadit se před frontu
Rekordní trimaran je na čekačce v New Yorku. Zkušený weather router oznamuje závodnímu týmu, že požadovaná situace se blíží. Posádka (obvykle Francouzi) se slétne do New Yorku. Vydrží-li dobrá předpověď, startuje se.
Pro rekord je třeba, aby se rekordní jachta usadila před studenou frontu do příznivého jižního až jihozápadního větru. Usadí se před frontou a na tomto místě vydrží po celou dobu plavby přes Atlantik. Pokud je loď příliš rychlá a vzdaluje se frontě, vítr slábne a loď zpomaluje.
Když je naopak pomalejší loď a začne ji dohánět fronta, vítr zesílí a rychlost jachty se zvýší.
Pro transatlantický rekord je třeba správný systém. Pokud vše vyjde tak, jak má, může se podařit přejet celý Atlantik bez jediného obratu.