Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
1 Dotáhnout outhaul – dotažením hlavní plachty dozadu na ráhně zploštíme profil v její spodní třetině. Snížíme výkon plachty, ale především výrazně snížíme klopnou sílu působící na loď.
2 Dotáhneme výtahy plachet – také toto má vliv na změnu výsledných sil na plachtě. Nejhlubší místo profilu plachty se posune vřed, zbytek plachty je plošší a loď se méně naklání.
3 Dotáhneme zadní stěh – změna mimo jiné pomůže otevřít hlavní plachtu v její horní části a vypustit tak část větru.
4 Posuneme otěžový vozík - u kosatky (geny) posunutím otěžového vozíku dozadu zploštíme dolní část plachty a otevřeme část horní. Plachta má větší twist a v horní části vítr vypouští.
5 Povolíme otěž - u hlavní plachty při volném kikingu mírně povolíme otěž. Docílíme tak většího twistu plachty, která část větru nahoře vypustí.
6 Povolíme hlavní plachtu na vozíku - pokud ani to nestačí, povolíme hlavní plachtu na vozíku. Plachta může i mírně flatrovat. V případě poryvů s ní pracujeme, povolujeme a přitahujeme.
No a samozřejmě je tu ještě jedna důležitá věc. Posádka vyvažuje jako o život. Bez toho to nejede.
10892
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.