Čím je jiná revoluční Hugo Boss?
Francouzský server Tip & Shaft Sail Racing zveřejnil rozhovor s designéry revoluční jachty Hugo Boss ze studia VPLP Quentinem Lucetem a Vincentem Lauriot-Prévostem. Mnoho zajímavostí nás vedlo k tomu, že jsme si část rozhovoru dovolili vypůjčit.
Proč si vás tým Alexe Thomsona vybral?
Quentin Lucet: Vybudovali jsme si důvěru na základě práce na předešlé lodi Hugo Boss 6. Na ní jsme dělali s Guillaumem Verdierem. Verdier pak pracoval na designu Super Sixty pro Volvo Ocean Race, ale Alex chtěl začít na čistém listu papíru. Vedli jsme mnoho diskuzí s týmem Hugo Boss. Měli jsme obavy z času, který budeme mít k dispozici. Požadavkem bylo, aby loď byla připravená na Transat Jacques Vabre 2019. Nakonec jsme měli více než 6 měsíců času na studie okolo tohoto projektu, teprve pak se začalo. To byl rozdíl proti běžným projektům, na které bývá 3 až 4 měsíce času.
Jaké byly požadavky?
Vincent Lauriot-Prévost: Byly jednoduché. Vítězství ve Vendée Globe, nic jiného. Když jsme se zeptali, jestli máme do projektu započítat i požadavky na úspěch v jiných závodech, bylo nám řečeno, že absolutně ne.
Foto Lloyds Images
Netradiční příď.
Jaké základní požadavky jste si dali vy?
Quentin Lucet: Naší hlavní filozofii bylo pracovat na omezení odporu trupu na minimum. Zaměřili jsme se na hydrodynamiku a foily. Brali jsme v úvahu podmínky charakteristické pro Vendée Globe.
Můžete nám k tomu poskytnout trochu více detailů?
Quentin Lucet: Znamená to práci na několika úrovních. Nejprve optimalizaci masy. Zde jsme se soustředili na maximální snížení těžiště, jak si přál Alex Thomson. Chtěl mít kokpit co nejvíce u těžiště lodě. Znamená to, že jsme mohli přijít s lodí, která má nejnižší podlahu kokpitu v celé flotile jachet IMOCA. Dále jsme se zabývali aerodynamikou. Zde jsme se věnovali tvaru nástavby. Například oblasti okolo otěžového vozíku hlavní plachty. Díky testům jsme zjistili, jak moc funguje tento vozík jako brzda. Výsledkem naší práce je zcela zakrytý kokpit, který je přikrytý nízkou nástavbou od paty stěžně až po záď jachty.
Je tedy zakrytý kokpit výsledkem vaši úvahách, nebo požadavků Alexe Thomsona?
Quentin Lucet: víceméně s touto myšlenkou přišel on. Vytvoření takového kokpitu je kompletně spojeno se závodníkem, který bude na palubě. Bude se tam cítit dobře? On nás nasměroval tímto směrem.
Foto Lloyds Images
Kokpit uvnitř jachty.
Jak tedy povede Alex loď z tohoto kokpitu?
Quentin Lucet: Veškeré ovládání je centralizováno. Nebude tedy muset chodit na palubu a být tak vystaven nepřízni počasí. Má tam okýnka, která mu umožní vidět dopředu a na plachty. Dále má instalované kamery, které mu umožní vidět v rozsahu 360° kolem lodi. Další výhodou je, že se vyhneme zaplavování kokpitu vodou. Někdy jde až o 400 l vody, když přes jachtu přelétne vlna. To se na výkonech lodi musí projevit.
Pojďme si něco říci o trupu. Jaké jsou jeho charakteristiky?
Quentin Lucet: Nejvíce odlišná je asi zďi lodi, která je velmi zaoblená, takřka bez hran. Výhodou je, že když se loď začíná zvedat, je výrazně omezena smačená plocha. U plochých trupu tomu tak není. Co se týče proudění vody, snažili jsme se zachovat linie maximálně přímé.
Můžete nám říci jaká je hmotnost lodě?
Quentin Lucet: Na tuto otázku nemůžeme odpovědět (tisková zpráva uvádí 7,6 t). Co ale mohu říct, že hmotnost jachty je podobná, jako u nejlehčích lodí minulé generace bez foilů. Pár foilů přitom váží cca 500 kg.
Jaké jsou charakteristiky foilů Hugo Boss?
Quentin Lucet: Zabývali jsme se především včasným přechodem na foily. Snažili jsme se, aby jachta nepotřebovala 25 uzlů větru k tomu, aby se vznesla z vody. Dále jsme se snažili nastavit foily tak, aby u nich fungovala určité samoregulace. Jde o to, že jízda na foilech je poměrně nestabilní, především na zvlněném moři. Tuto nestabilitu jsme snažili omezit tvarem foilů.
Vincent Lauriot-Prévost: Bylo pro nás důležité, aby vztlak foilu byl kontinuální. Proto jsme zvolili plynulý zaoblený tvar.
V jaké rychlosti se tedy jachta vznáší nad hladinu?
Quentin Lucet: Myslím, že v 10 uzlech je jachta neutrální. Foily vytvářejí vztlak, ale ten odpovídá odporu, který vyvolávají. Od 12 uzlů se jachta začíná zvedat. Co je zajímavé, je, že foily je možné kompletně zatáhnout.
Jaký je hlavní rozdíl mezi Hugo Boss a Charal?
Quentin Lucet: Zaprvé to jsou odlišné foily. Specifikace skipperů byly různé. To je dáno jejich volbou a výzkumem, který jejich týmy vedly. Roli také hraje, jak univerzální jachtu chtějí. Alex vycházel z toho, že pro něj není stoupačka důležitá. Chce vyhrát Vendée Globe, proto se soustředí na plavbu na zaďák, která je důležitá v Jižním oceánu. Jeremie Beyou takto striktní požadavky neměl, proto je jeho jachta univerzálnější. Dále jsou rozdílné jejich kokpity. Myslím, že celkově jsme se také s Alexem více soustředili na maximální úsporu hmotnosti. Měli jsme čas řešit v tomto ohledu každý detail. Díky tomu se nám podařilo ušetřit 10 kg zde, či 15 kg jinde.
A jaké jsou rozdíly proti jiným jachtám IMOCA, které byly spuštěny na vodu letos?
Vincent Lauriot-Prévost: Nesnažili jsme se dosáhnout toho samého. Pro nás bylo důležité vytvořit trup s minimálním hydrodynamickým odporem. Ostatní se snažili vytvořit trup mnohem výkonnější. Trupy, které by pracovaly i bez foilu. Náš projekt je myslím radikálnější. Pokud by bylo nutné pokračovat v závodě bez foilu, jako se stalo Alexovi v minulém ročníku Vendée Globe, byl by mnohem více penalizován. Bez foilu by Alex nedokázal pokračovat v závodě stejně, jako při minulém ročníku.
Kolik času bude nová Hugo Boss potřebovat k obeplutí světa v závodě Vendée Globe?
Quentin Lucet: Nebyl bych překvapen, kdyby to byl stejný rozdíl, jako v případě vítězství Francoise Gabarta a Armela Le Cléac´h. Tedy vidím potenciál na zlepšení o 4 dny. Alex by se tak mohl dostat i pod 70 dnů.
Bylo by možné tuto jachtu transformoval pro Ocean Race?
Foily by samozřejmě fungovaly, ale na kokpitu by byl nutné zapracovat motorovou pilou.
Jsou toto foily, které budou použity pro Vendée Globe?
S našimi dnešními znalostmi jsme vytvořili nejlepší možné foily. Vývoj ale běží kupředu. Proto je možné očekávat změny. Závisí to ale na zkušenostech skippera s tím, co má na lodi nyní. Je to o testování.
Může Hugo Boss vyhrát Transat Jacques Vabre?
Quentin Lucet: Hlavní je pracovat nyní na spolehlivosti. To je dlouhý proces. Viděli jsme to na lodi Charal Jeremie Beyoua. Až nyní je spolehlivá. Důležité pro nás je, aby Hugo Boss absolvovala závod v dobrém technickém stavu. Až potom je vítězství.
5832
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.