Chcete plout přes Atlantik? 4. díl
Znovu tu máme další pokračování série článků o plavbě přes Atlantik. Podíváme se na to, co je na takto dlouhé plavbě pro techniku na palubě největším nebezpečím.
Již jsme se zmínili o tom, že na takovou plavbu je třeba jachtu dokonale připravit. Je třeba prohlédnout vše, od elektřiny, přes čerpadla, motor, elektroniku, kormidelní mechanizmus, uchycení kýlu, takeláž, deckhardware, motor, dobíjení … Prostě vše. Jakákoli maličkost 10 dnů plavby od pobřeží může být spouštěčem katastrofy. Proto vše dokonale zkontrolujte.
My jsme například pluli přes Atlantik s vanty, které mohly kdykoli prasknout. A nakonec tak učinily. Šlo o tzv. rod rigging, tedy vanty vyrobené z prutů a nikoli z běžného nerezového lana. Na takovém stěhu se vady odhalí jen obtížně. Necelý den plavby od Barbadosu nám praskl na klidné hladině při plavbě na motor. Na lomu bylo patrné, že stěh držel na poslední třetině průměru, zbytek lomu byl starý.
Největší nepřítel
Pojďme ale zpět k největšímu nepříteli během plavby. Je jím opotřebení. Vše je vystaveno dlouhodobému namáhání. Stačí, aby lano procházelo kladkou jen trochu jiným úhlem, než je ideální a je jen otázkou času, kdy se předře.
Při plavbě tedy věnujte velkou pozornost kontrolám. Kontrolám všech lan, otěží, výtahů… jednou za den se podívejte dalekohledem na vršek stěžně, jak vypadá výtah hlavní plachty, jednou za dva dny ho spuste o metr dolů a zkontrolujte pečlivěji. Výrazně budou trpět lana vedoucí přes spinakerový peň. I když lano můžete několikrát zkrátit a znovu použít, musíte mít s sebou i lana náhradní.
Nejde ale jen o kontrolu lan. Projděte se každý den po palubě. Mocný alarm například způsobí ranní nález zbytku závlačky na palubě. Zanedbatelný kousek kovu nedá zodpovědnému skipperovi spát: „Kde závlačka chybí? Odkud vypadla? Co upadne?“ To jsou otázky, které napadnou.
Podívejte se také na dotažení kontramatek na relingu, občas i na kormidelní mechanizmus. Jednou za dva dny kontrola lodě. Banální dotažení matičky může zabránit pádu muže přes palubu.
Nezapomeňte ani na kontrolu hadičky vedoucí plyn ke sporáku. Hadička by měla být před plavbou vyměněna. Pokud ji máte na lodi 10 let a jachta stále celou dobu v maríně. Při dvacetidenním houpání sporáku může dojít k jejímu narušení.
Největším nebezpečím je tedy únava z dlouhodobé plavby. Jak pro lidi, tak pro materiál. Rutinní kontrola vás může během plavby uchránit od velkých potíží.
5401
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Taky závod přes Atlantik aneb Příště raději letecky
Taky závod přes Atlantik aneb Příště raději letecky
Svéráznou kondiční přípravu zvolila parta britských vojáků sloužících na ponorkách Královského námořnictva. Intenzivní trénink trval 35 dnů, čtyři hodiny a 30 minut. Právě tolik času zabralo pětici ponorkářů překonat trasu mezi La Gomerou na Kanárských ostrovech a karibským ostrovem Antigua, neboli trať závodu World´s Toughest Row. Ano, jde skutečně o veslařský závod.
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Anglická „penzionovaná“ jachtařka Ellen MacArthur se podruhé za sebou zúčastní závodu Round the Island Race. Chce tím oslavit 20. výročí založení své nadace pomáhající mladým onkologickým pacientům a přilákat k ní tak pozornost a samozřejmě také finance.