Chcete ostře stoupat?
Vane krásný vítr mezi 10 a 15 uzly a vy křižujete proti větru. Ostatní jachty vás předjíždějí. I když jsou podobné, jako ta vaše. Kde je chyba?
Velmi často je chyba jen v jediné maličkosti. Je to málo napnutý přední lem kosatky.
Na charterových lodích často nevede výtah kosatky do kokpitu, ale končí na stoperu na stěžni. Při vytahování plachet si technici nepřidělávají práci. Na výtah se pověsí a zacvaknou stoper. To však nestačí. Přední lem je volný. Poznáte to podle toho, že po rozbalení plachty jsou u předního lemu vodorovné varhánky. Na stoupačce bude třeba plachtu dotáhnout.
Jak na to
Výtah rukou nedotáhneme, budeme ho muset dostat na vinšnu. Protože obvykle nejsou kladky volné, je třeba nejprve některé z lan vedoucí od stěžně přes kladky u paty stěžně a organizér uvolnit a vytáhnout.
Následně protáhneme přes patu stěžně a organizér výtah geny na vinšnu a došponujeme ho. V silnějším větru je třeba větší napětí.
Docílíme toho, že břicho plachty se posune dopředu a výslednice sil, které na plachtě působí, bude působit více dopředu a méně bokem. Jachta bude lépe stoupat, bude se méně naklánět a bude méně snášena bokem
Jde o jednoduchou maličkost, která dokáže zázraky.
9289
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.