Charterové lokality pro začátečníky
Chcete vyplout na svoji první charterovou plavbu. Chápete, že průkaz v ruce není zárukou zkušeností, proto chcete zvolit nějakou jednodušší lokalitu. Kam vyrazit?
Budeme vycházet z toho, že jde o letní sezónu v Evropě, tedy cca od května do října. Vezmeme v úvahu náročnost lokality z hlediska navigačního a meteorologického, dále přihlédneme k tomu, jak moc je lokalita vystavena vlnám, kterých se mnozí bojí, jak daleko od sebe jsou bezpečné přístavy, kolik jich je, kolik kotvišť je k dispozici. A v neposlední řadě přihlédneme také na množství jachet v oblasti. Zátoka, která je bezpečná, když jste v ní sami, se změní ve špatný sen, když je přeplněná jachtami.
Chorvatsko
Ač mnozí již na Chorvatsko zanevřeli, pro začátečníky jde o nejlepší lokalitu na charter.
Z navigačního hlediska jde sice o velmi členité pobřeží, které je však velmi dobře značené. Navíc mělčin je málo a je zde jen zanedbatelný příliv.
Meteorologický pohled na věc je složitější. V Chorvatsku jsou oblasti s velmi silnou bórou. Nebezpečný vítr je však v předpovědi včas avizován. V letních měsících je navíc v mnoha místech silná bóra jen výjimečným úkazem. Proto je možné říci, že i z tohoto hlediska je na tom chorvatské pobřeží velmi dobře.
Před vlnami je chorvatské pobřeží kryto i několika řadami ostrovů. Kdo nechce vyplouvat na otevřené moře, tak nemusí. Posádky mající strach z mořské nemoci mohou zůstat mezi ostrovy a riziko kineztózy se výrazně zmenší.
V Chorvatsku je mnoho bezpečných přístavů a kotvišť. Nevyplujete-li na otevřené moře, je možné říci, že nejpozději do dvou hodin vždy najdete bezpečné kotviště nebo přístav. Toto tvrzrní sice nemusí být 100% pravdou, ale v celém Chorvatsku to nikdy není dál než 5 mil k pobřeží. A to je fakt. Přístavy jsou až na výjimky vybaveny mooringy, na mnoha místech jsou kotevní bóje. Za vše se sice platí, ale je to bezpečné.
Množství jachet variuje v průběhu sezóny. Prázdninové měsíce jsou kruté. Zátoky a přístavy jsou velmi plné. Naštěstí díky členitosti pobřeží je obvykle možné nalézt bezpečné kotviště. A nebudete-li trvat na turisticky profláknutých trasách, najdete zde stále místa, kde se budete cítit sami. Mimo sezónu je situace v Chorvatsku stále velmi dobrá.
Celkově je možné říci, že chorvatské pobřeží je pro začátečníka správnou volbou.
Řecko
Řecké pobřežní vody jsou velmi rozmanité a není možné je brát jako jeden celek.
Jónské moře
Nejlepší oblast najdou začátečníci na západě Řecka mezi Lefkadou a Zakyntosem. Je to oblast plná ostrovů, zátok a kotvišť, proto se v mnohém svojí náročností podobá Chorvatsku.
Jde o velmi členité pobřeží, které ale bohužel není tak dobře značené, jako v Chorvatsku. Proto je třeba větší opatrnosti. Mělčin ale také není mnoho.
Také meteorologicky jde o velmi příznivou lokalitu, kde až na letní bouřky není velká pravděpodobnost počasí, které by nebralo ohledy na zájmy charterových společností.
Pobřeží je členité a kryté před vlnami. Pokud nevyrazíte na otevřené moře západně od ostrovů.
Přístavů a kotvišť je tu dost, marín málo. Přístavy obvykle nejsou vybaveny mooringy a je třeba stát na kotvě. V Řecku musíte umět dobře kotvit.
Počet jachet je tu v sezóně vyšší, ale celkově jich není tolik, jako v Chorvatsku. Jde ale o menší oblast. Proto jsou místa, kde je nátřesk. Mimo sezónu se zde budete cítit nádherně.
Egejské moře
Rozsáhlé Egejské moře znovu není možné považovat z jachtařského pohledu za jednu oblast. Je to sice moře plné ostrovů, ale vzdálenosti již jsou pro začátečníka značné. V následujících řádcích se zmíníme o problematice obecně, ale více se budeme věnovat jen vhodným oblastem.
Pro začátečníky jsou vhodná místa, kde není třeba se vydávat na velké vzdálenosti. To mohou být například Severní Sporady nedaleko přístavu Volos, nebo Saronský záliv jižně od Atén. Centrální a východní část Egeje není pro začátečníky příliš vhodná především kvůli větším vzdálenostem a silnému větru v letních měsících.
Z meteorologického pohledu je centrální a východní část Egeje nevhodná pro začátečníky od června do září, kdy může vát silné meltemi zvedající nepříjemné vlny.
Jiná situace je v oblasti Severních Sporad a Saronského zálivu. Zde ani v létě není meltemi tak silné a může jít o oblasti vhodné i pro začátečníky.
Obě zmíněné oblasti jsou také částečně kryté před vlnami, i z tohoto pohledu jsou vyhledávané.
Přístavy a kotviště zde jsou, ale jak už bylo řečeno v pasáži týkající se Jónského moře, je třeba umět kotvit.
Počet jachet je v sezóně vysoký v Saronském zálivu, Severní Sporady jsou na tom lépe.
Korzika a Sardínie
Italské pobřeží je pro jachting poněkud fádní a podobně je na tom i jižní Francie. Málo ostrovů, nekryté pobřeží, méně dobrých kotvišť, nebo přeplněné přístavy.
Je zde ale oblast, která se výrazně odlišuje. Je sice poměrně větrná, ale velmi členitá Je to průliv Bonifacio, respektive oblast souostroví la Maddalena.
Vzdálenosti mezi přístavy a kotvišti zde jsou malé. Jachtaři si užijí nádherný jachting mezi žulovými ostrůvky národního parku s tisícem zátok. Navigačně jde o obtížnější oblast. Žulová skaliska rozesetá kolem ostrovů představují jasné nebezpečí.
Také meteorologicky jde o náročnější oblast. V průlivu mezi Sardínií a Korzikou vítr sílí a počasí může být divočejší.
V souostroví je snadné najít oblasti, které jsou kryté před vlnami, nejsou třeba velké obavy z mořské nemoci.
Je zde nepřeberné množství kotvišť, často jsou vybavené bójemi. Z tohoto pohledu jde o bezpečnou oblast.
V sezóně bych však tuto oblast nedoporučoval, vládne zde jihoevropský chaos. Itálie má statisíce jachtařů a toto je nejhezčí oblast. Tak si to dovedete představit. Především v době celozávodních dovolených v srpnu.
9758
Související články
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonoční regaty se liší od všech předešlých. Na startovní pole je připravena cikcak etapa, s mnoha nebezpečnými zákrutami. Tentokrát bude menší prostor na taktizování při volbě trasy.