Cesta na břeh může být smrtelná
Máte na sobě záchranou vestu, když jedete na dinghy na břeh? Může jít o vaši poslední cestu.
Představte si scénář. Jste na jachtě v Chorvatsku v dubnu na bezpečném místě mezi ostrovy. Nefouká, nejsou vlny. Klid a pohoda. Nic se nemůže stát.
Alarmující může být jen teplota mořské vody, která je 14°C. V takové vodě dlouho nevydržíte. Přes den ale svítilo slunce, bylo teplo, tak na zimu ve vodě nikdo nemyslí.
Posádka sedí ve vesnici v konobě, jeden člen posádky se vrací pro další zásobu peněz na loď. Odjede na dinghy a při vylézání ze člunu na zádi jachty ztratí rovnováhu a zahučí do moře. O jeho nehodě nikdo neví.
Nešťastník ve vodě je oblečený a nemůže vylézt na záď jachty, protože schůdky jsou schované. Ani do člunu se mu v těžkém oblečení nedaří vylézt. Začíná být jasné, že pád do vody byl hodně hloupou chybou. Startuje boj o přežití a s každou minutou ubývá sil. Chladná voda je velmi nebezpečný soupeř.
Zdá se vám scénář přitažený za vlasy? Mě ani ne. Ztráta rovnováhy při vystupování z dinghy je velmi častý jev. Šplhání se na záď lodi není pro každého a nemusí vám být zrovna 70 let, abyste to nedali. A to samé platí o dinghy.
Do podobné situace se můžete dostat velmi rychle. A pokud bude voda ještě studenější (například na severu Evropy), budou vaše poslední minuty sečteny ještě rychleji.
Záchranná vesta na krku vás sice z vody nevytáhne, ale prodlouží vaši dobu přežití. Budete mít hned mnohem větší šanci, že se dožijete chvíle, kdy budou mít vaši kamarádi v hospodě dost a začnou se vrávoravě vracet. Navíc máte u záchranné vesty píšťalku a to je skvělá zbraň proti nudě…
8248
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.