Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
O kolik vzrostla rychlost jachet IMOCA od roku 2016. O 20, o 30 %? Může být. Přesto rekord na rovník starý 8 let stále platí. Koneckonců absolutní rekord kolem světa Francise Joyona na IDEC Sport je z roku 2017 a platí dodnes. A zajel ho na lodi z roku 2006. I to je na jachtingu krásné. Technika dělá hodně, ale sama nestačí.
Vraťme se ale na Atlantik. Čelo závodu už zase okupuje Sam Goodchild. Proti již zmíněnému Alexu Thomsonovi nevýrazný chlapík, o kterém ale někteří francouzští závodníci říkají, že by se mohl stát prvním nefrancouzským vítězem Vendée Globe. K tomu je samozřejmě ještě velmi daleko, ale na starší lodi, než jede celá špička, si nevede špatně.
Na jeho vedení nic nemění ani již druhý rekord v počtu uplutých mil za 24 hodin. Tentokrát ho v pasátu vytvořil Yoann Richomme. Od 0930 včera, do stejného času dnes uplul 551,84 míle. Rekord Nico Lunvena ze začátku závodu překonal na klidné vodě o 5,24 míle. Na těchto rekordech je vidět mimořádná rychlost moderních foilovacích jachet IMOCA. K vytvoření rekordu stačí běžný pasát a přímý kurz.
Veterán závodu Jean Le Cam ztrácí. Potřebuje se dostat k západu a má to téměř na zaďák. To není rychlý kurz. Rozhodně ale v posledních dnech zaujal. Udělal odvážné rozhodnutí. Ve svých letech si to může dovolit.
Včera ještě letělo čelo startovního pole plnou rychlostí. Na klidné vodě bylo 25 uzlů normou a někteří hlásili i rychlosti přes 30. Dnes je ale situace jiná. Jachty vpředu jsou v tišinách. To je hra na kočku a myš s bouřkovými mraky. Na správné straně jedete, na špatné se stojí. Sam Goodchild zpomalil na 11, druhý Sebastien Simon na 13. Z vedoucích lodí jsou nejvíce na východ. Čím dále na západ, tím by měl být průjezd tišinami snazší. Podle teorie. Ostatní dále na západě jsou ale pomalejší. Richomme 6,5, Dalin 9, Lunven 9 a nejdále na západě Ruyant necelých 7. Taková je situace nyní. To se ale může kdykoli změnit.
Čelo startovního pole je dotahováno dalšími závodníky. Dochází ke kompresi. Lodě na čele první ztrácí rychlost v tišinách. Na druhé straně tišin zase budou první, kdo ji nabere.
Louis Burton, který na začátku týdne opravoval vážné praskliny v lodi, je na 20. místě a pluje rychlostí přes 20 uzlů. Odvážná rychlost na to, že trupu jachty v rozlomení brání rezervní spíry do plachet a nějaká ta vrstva karbonové záplaty.
Problémy s kýlem hlásí Fabrice Amedeo. Nesdělil, o co přesně jde. Hledá cestu, jak vše vyřešit.
Polohu lodí najdete zde.
164
Související články
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.