Bezpečnostní mapa lodi
Majitelé své jachty velmi dobře znají a v případě jakékoli závady vědí kam sáhnout. Často však mají na palubě své přátele a známé, kteří se tak dobře neorientují. V krizových situacích nemusí potřebné bezpečnostní vybavení najít.
Na lodi jsem sám zažil chvíli, kdy došlo ke zlomení stěžně a nemohl jsem najít kleště potřebné k přeštípání vantů. I když na palubě byly, jak se později ukázalo. Abychom podobným situacím zabránili, je třeba mít v uložení výbavy pořádek. Mnohé potřebné pomůcky mohou být uloženy například ve skříňkách pod oblečením a nemusí být snadné, je najít, zvláště ne v hektických chvílích nouze.
Proto je dobré, mít na palubě k dispozici „mapu“své lodi. Platí to jak pro plachetnice, tak i pro motorové čluny. Na tuto „mapu“ si zaneseme pozice veškerého bezpečnostního vybavení lodi. Najdeme na ní polohu záchranného ostrůvku, EPIRB bóje, vysílačky, místa, kde vedou skrz trup vývody vody a její sání, hlavní uzávěry paliva, plynu, vypínače elektrického proudu. Samozřejmostí je uložení grab bagu pro případ opuštění lodě, označení skříněk s nářadím a náhradními díly, nebo hasících přístrojů.
Bezpečnostní mapa lodi by měla být umístěna na dobře viditelném místě lodi, nejlépe nad navigačním stolkem. Pomůže i při úklidu lodi, protože bude jasné, kde jednotlivé věci mají být vždy uloženy.
Jednotlivé systémy mohou být pro přehlednost označeny různými barvami. Modrou barvou může být vyznačeno kompletní vedení vody, červeně místa spojená s palivovým systémem a jinými hořlavinami, žlutě vybavení potřebné pro opuštění lodi, zeleně nářadí atd.
Při značení lodi je dobré si vzpomenout také na další bezpečnostní pomůcky. U vysílačky je dobré instalovat tabulku s volacím znakem lodi a návod na vysílání nouzových a pilnostních signálů.
Své místo může mít u navigačního stolku také tabulka s přehledem nouzových signálů. Také ta se může v případě jakékoli nehody hodit.
Tyto maličkosti sice nebudou příliš často používány, ale budeme je mít na palubě na očích a tak nám pomohou nejen ve chvílích nouze, ale také si je mnohem lépe vtlučeme do hlavy. A to se může hodit nejen na cestách přes Atlantik, ale také při denních plavbách kolem chorvatských ostrovů, či na našich přehradách.
14217
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Záchrana v Jižním Pacifiku
Záchrana v Jižním Pacifiku
14. února ve 02:50 UTC kanadský skipper William MacBrien aktivoval svoji EPIRB bóji. Plul na jachtě Class40 Phoenix, účastnil se závodu Global Solo Challenge.
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.