Bezpečnější plavba s autopilotem
Dlouhá léta bylo možné u nás slýchat, že plavba s autopilotem není vono. Nevím… Třikrát jsem dal Atlantik bez funkčního autopilota a žádnou výhodu jsem v tom neshledával.
Samozřejmě kromě té, že jsem se mohl pařit u kormidla v tropickém vedru, nebo drkotat zuby v dešti a 13°C. Jsem zastánce autopilota a myslím si, že při delších plavbách dělá plavbu bezpečnější.
Plujete týden, čtrnáct dnů a počasí není nic moc. Je chladno, vlhko, větrno, vlny a déšť. Jste na palubě tři, na hlídkách se střídáte. Chladno, vlhko, vlny, to vše je vysilující. Nálada na palubě klesá a síly ubývají.
V takové situaci se počasí ještě zhorší a začíná boj o přežití. Začíná možná nejdůležitější boj vašeho života a vy do něj vstupujete vysílení, je vám zima, chybí vám spánek. To může mít na vaše další počínání vliv. Můžete dělat špatná rozhodnutí, nemusíte fyzicky zvládnout těžké chvíle. Mezilidské vztahy se mohou zhoršit.
S funkčním autopilotem to může být stejné. Ale nemusí. Dokud nejsou podmínky extrémní, můžete nechat jet autopilota. Můžete sedět schovaní pod sprayhoodem, můžete podřimovat. Budete šetřit sílami dokud to půjde. Dlouho budete ochráněni před nejhorším. Nebudete muset sedět na větru, zaléváni sprchami deště a vodní tříště.
Jednoduše řečeno. Autopilot vám dává šanci šetřit silami, které můžete později potřebovat.
Proto autopilot na jachtě ano. A kvalitní. Nešetřete na něm. Mechanický windpilot je samozřejmě také možností.
3796
Související články
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.
Brutální bouře narušila závod
Brutální bouře narušila závod
Včera odstartoval doublehanded závod přes Atlantik Transat Jacques Vabre. Bez kategorie IMOCA. Extrémní bouře avizovaná na polovinu týdne donutila organizátory k těžkému, ale správnému rozhodnutí.