Američané odčerpali palivo z překlopeného německého křižníku
Německý těžký křižník Prinz Eugen měl pohnutý osud. Svoji krátkou kariéru završil břichem vzhůru na pobřeží atolu Kwajalein v Pacifiku. Po 70 letech muselo být z nádrží odčerpáno palivo, aby nedošlo ke znečištění životního prostředí.
Mohutný křižník byl uveden do služby 1. srpna 1940. Loď dokázala plout rychlostí 33 uzlů a byla pancéřovaná pancířem tloušťky 30 – 150 mm.
Křižník se v roce 1941 pokoušel spolu s bitevní lodí Bismarck probojovat do Atlantiku. Při této akci potopili Němci britský bitevní křižník Hood a poškodili bitevní loď Princ of Wales. Nakonec však přišli o bitevní loď Bismarck. Prinz Eugen měl zůstat v Atlantiku a narušovat britské zásobovací cesty. Závady na motoru však způsobily přerušení akce. Opravován byl ve francouzském Brestu. Byl však zasažen bombami, poškozen a musel se vrátit do Německa.
V roce 1942 zamířil do Norska, kde byl poškozen torpédem z britské ponorky Trident. Znovu byly nutné opravy v německých loděnicích.
Další kariéra již mnoho vzrušení nepřinesla. Nejprve brázdil Balt s kadety na palubě a později sloužil jako vzdálená dělostřelecká podpora na východní frontě.
V květnu 1945 křižník získali Britové, kteří ho předali Američanům. Ti ho použili při svých testech atomových bomb na atolu Bikini. Testy přežil, tak byl následně, navzdory zasažení radioaktivitoiu, odtažen k atolu Kwajalein na Marshallových ostrovech. Tam se překlopil a zůstal trčet zádí nad hladinou.
Dlouho tak zůstal navzdory plným palivovým nádržím a nebezpečí, které přírodě hrozilo. Až v poslední době bylo rozhodnuto o odčerpání 229 000 galonů paliva z nádrží křižníku. Šlo o složitou operaci, kterou se ale v posledních dnech podařilo úspěšně dokončit.
3192