AIS je vynikající pomocník při evakuaci
Na serveru Scuttlebutt dnes vyšel zajímavý článek, ve kterém posádka potápějícího se trimaranu popisuje, jak k události došlo a jak byla zachráněna. Nebudeme citovat celý článek, jen se pozastavíme nad využitím AIS při záchraně.
Automatický identifikační systém (dále AIS) je tvořen vysílači, které na stejných vlnách jako VHF vysílají identifikační a navigační údaje jachet, které jsou vybaveny systémem a zároveň tyto informace přijímají a zobrazují. Buď na samostatném displeji, nebo jsou promítány do mapy na mapovém plotteru či v navigačním programu. Většina lodí je dnes přístroji AIS vybavena povinně.
Vedle přístrojů AIS, které vysílají i přijímají signál, jsou i takové, které signál pouze přijímají (vědí o ostatních, ale nedávají vědět o sobě). Tyto přístroje jsou často na jachtách.
Nyní se vraťme k potápějícímu se trimaranu Buddy. Do jednoho z plováků trimaranu se dostala voda, naklonil se, potápěl se a hrozilo převržení. Posádka zkoušela trimaran zachránit, ale nakonec zvítězila jistota.
Od chvíle, kdy začaly problémy Buddy, se v pozici cca 10 mil od něj nacházela jachta Vamoose typu J/133. Ze začátku jen čekala vpovzdálí, aby byla v případě potřeby schopna zasáhnout. Nakonec došlo na nejhorší, a musela připlout na pomoc.
V té chvíli se ukázala ohromná výhoda vybavení obou jachet systémem AIS. Vamoose připlouvala přímo k bodu na mapovém plotteru a nikoli k souřadnicím, které jim někdo poslal kdovíkdy. Proud ani vítr v takovém případu nehrály žádnou roli.
Zároveň o zachráncích věděli na palubě Buddy. Pokud se vám loď potápí pod nohami, je uklidňující vidět bod na monitoru, který se k vám blíží.
A přitom taková brbost…
1043
Související články
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Bude rychlejší než nejrychlejší trimarany Ultime. Jak ustřelí svým soupeřům? Překoná rekord okolo světa? O kolik? V září by měl být na vodu spuštěn nejnovější trimaran třídy Ultime Gitana 18. Detaily jsou zatím tajné…
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil je možné uplout na plachetnici za den? Kde jsou rekordy? Někdo upluje 100 mil. Jiný 150. Méně již je těch, kteří překonali hranici 200 mil. To ale stále nejsou rekordy! Ty jsou někde jinde. Mnohem a mnohem dále. Kam až je možné za den doplout?