Agresivní Čína v Jihočínském moři
Napětí v Jihočínském moři narůstá. Čína silou zabírá sporná území a staví si na nich námořní základny. Filipíny se ve své oblasti pokoušejí o to samé, ale Čína proti nim použila sílu.
Filipínci se pokouší zabezpečit atoly ve své vlastní výlučné ekonomické zóně před čínskou agresí. Proto mají posádku na lodi Sierra Madre, která úmyslně nasedla na mělčinu Second Thomas Shoal v souostroví Spratly Islands v roce 1998. je to zrezlý vrak, po kterém místy není možné ani chodit. Posádka je zásobena filipínskými loděmi. Číňané si souostroví v posledních letech přivlastňují a budují na atolech své základny.
Minulý týden se Filipínci snažili své vojenské trosečníky zásobovat, ale nepodařilo se, protože byli napadeni dvojicí čínských hlídkových plavidel, která je vyhnala vodními děly. Akce vzbudila napětí v nejvyšších kruzích, diplomaticky se angažovali i Američané.
Filipínský ministr obrany Delfin Lorenzana řekl, že nařídil armádě, aby poslala svá zásobovací plavidla zpět na Second Thomas Shoal, a že Čína tentokrát nebude zasahovat. "Sdělil jsem čínskému velvyslanci, že tyto činy považujeme za formu zastrašování a obtěžování,“ řekl Lorenzana.
„Nemají právo bránit nebo obtěžovat naše lodě v naší VEZ (výlučné ekonomické zóně), ať už lovíme nebo dovážíme zásoby k naší jednotce na Sierra Madre,“ pokračoval Lorenzana.
Spojené státy označily čínské akce za „nebezpečné, provokativní a neospravedlnitelné“ a varovaly, že na ozbrojený útok na filipínská plavidla by Američané museli reagovat.
Americké ministerstvo zahraničí také Číně připomnělo Smlouvu o vzájemné obraně, kterou Spojené státy uzavřely s Filipínami v roce 1951 a která se vztahuje i na plavidla v Jihočínském moři.
Podíváte-li se pod článkem na mapu, uvidíte, že k Číně mají Spratly Islands hodně daleko. Ale, jak se vyjádřil pan Čtvrtníček, silnější pes m..á.
1663
Související články
Jednoruký Číňan popluje v Route du Rhum
Jednoruký Číňan popluje v Route du Rhum
Čínskému „vměšování“ se nevyhne ani sólový oceánský jachting, tedy činnost, v níž dosud dominoval evropský gen. Držitelem jedné z deseti divokých karet pro účast v sólo závodě přes Atlantik Route du Rhum je čínský paralympionik Jingkun Xu.