Aby bouře neodnesla genu
Máme pro vás jednoduchý fígl, jak zabránit roztrhání geny na cáry. Jistě jste to už viděli. Jachta stojí v maríně a z rolfoku jí vlají cáry plachty připomínající vlajkoviště v tibetském chrámu na černobílé televizi.
Blíží se bouře. Vítr je zatím slabý, ale již se rozcvičuje před velkým finále. Stále je ještě čas, připravit jachtu stojící v přístavu na souboj s živlem. Pamatujte, že větru stačí drobná skulina v zarolované plachtě a už dokáže velké věci.
U standardně zarolované geny je nejvíce náchylný k poškození větrem vršek plachty. Plachta je nahoře vždy jen velmi volně zarolovaná a to je šance, kterou si vítr nenechá ujít. Dokáže ji rozmotat a roztrhat.
Aby k tomu nedošlo, je třeba při rolování plachty napnout otěž a otěžový vozík dotáhnout co nejvíce dopředu. Otěž pak stahuje zadní lem plachty dolů a napíná ho. I v horní části se podaří plachtu lépe dotáhnout a zmenšit šance protivníka.
Dále je třeba zarolovat plachtu tak, abychom na ni narolovali nejméně dvě otočky otěží. Dále plachtu od zadního rohu ještě převážeme dokola kratším provazem (kravatkou).
Poslední je kontrola spouště rolfoku. Je na spoušti zaklapnutý stopper? V případě použití jiných záseků je dokonale zajistíme. Nespoléhejte se jen na záseky, spoušť pro jistotu ještě uvažte.
Co se týče dlouhodobého stání, tak zde je jediné řešení správné. Plachty dolů!
4420
Související články
Fialová bestie
Fialová bestie
Na vedoucí skupinu závodu Vendée Globe se řítí bestie. Tlaková níže, bouře s větrem k 80 uzlům v poryvech. Tak alespoň naznačuje předpovědní mapa na serveru Windy. Většina závodníků se klidí z cesty. Vedoucí dvojice Charlie Dalin a Sebastien Simon do toho jde po hlavě.
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.