A bude foukat? Bude…
Chcete si zajachtit, ale bojíte se, jestli bude foukat. Aby to nebylo celé na motor... V pátek v noci foukne. Ale na jachtění to nebude. Alespoň ne v Irsku.
Zimní tlaková níže se chystá ukázat, co všechno dokáže. Stálý vítr v pásu kolem jejího středu 100 uzlů, poryvy přes 130. Pro příznivce metrů a kilometrů je to přes 240 km/h. K čemu bych to přirovnal… K odebrání řidičského oprávnění bez milosti i na dálnici.
Zdroj Windy
Tlak a tlakový gradient.
Tlak a tlakový gradient
Hluboká tlaková níže se přiblíží k Irsku v noci ze čtvrtku na pátek. Za frontou jižně od jejího středu to bude nejhorší. Tlak vzduchu spadne na 939 hPa. To je u klasických ručičkových barometrů domácího typu někde na spodní hranici viditelnosti. Vzhledem k tomu, že například ve Španělsku bude v té době tlak 1020 hPa, znamená to tlakový gradient více než 80 hPa na 800 mílích. To je důvod, proč bude foukat.
Zdroj Windy
Teplota ve výšce 1500 m
Teplota
Zajímavé je to také s rozdíly teplot. Zde je dobré nesetrvávat s nohama na povrchu zemském, protože mořská hladina má víceméně konstantní teplotu a má vliv i na teplotu vzduchu. Vystoupáme tedy do výše 1500 metrů. Zde uvidíme před frontou v jihozápadním proudění teplotu 5°C. Za frontou se vítr stočí na severozápad a teplota spadne téměř k -10°C.
Výška vln
Jihozápad Irska zasáhnou v pátek ráno vlny o výšce 13 metrů.
Jen pro zajímavost. V té době by měl dojíždět do cíle Vendée Globe čtvrtý Jeremie Beyou. V Biskaji by ale mělo v poryvech foukat jen do 50.
811
Související články
Fialová bestie
Fialová bestie
Na vedoucí skupinu závodu Vendée Globe se řítí bestie. Tlaková níže, bouře s větrem k 80 uzlům v poryvech. Tak alespoň naznačuje předpovědní mapa na serveru Windy. Většina závodníků se klidí z cesty. Vedoucí dvojice Charlie Dalin a Sebastien Simon do toho jde po hlavě.
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.