3000 mil tělo na tělo
Více než 3000 mil mají za sebou vedoucí jachty ze třetí etapy Volvo Ocean Race. Na čele je to stále souboj tělo na tělo. Nebýt dodržování pravidel Colreg, mohly se v nekonečnu Jižního oceánu dvě lodě střetnout.
Na čele třetí etapy se odehrává nevídaný souboj mezi vedoucí Dongfeng a Mapfre. Zatímco v jednu chvíli to vypadalo, že Dongfeng ujíždí, druhý den došlo při křižování málem ke kolizi. Jednu chvíli byl náskok Dongfeng 20 mil, druhý den 0. Dnes je náskok Dongfeng 8 mil.
Vítězové a poražení
Etapa Jižním oceánem přináší to, co se od ní čekalo. Tvrdé počasí a sprint s větrem v zádech na východ. První bouře, která se v Jižním oceánu přihnala, rozdělila startovní pole na vítěze a poražené. Vedoucí dvojice Dongfeng a Mapfre zamířila nejblíže ke středu níže, aby se co nejdéle udržela v příznivém větru před frontou. Jiní volili konzervativní taktiku a počkali si na frontu dále od středu níže, kde byl slabší vítr.
Škody na AkzoNobel
Vedoucí dvojice přestála atak níže s větrem o rychlosti až 60 uzlů bez poškození. Tým AkzoNobel takové štěstí neměl. Při jedné halze poškodil hlavní plachtu, spíry a především utrhl kolejnici na hlavní plachtu na stěžni. Kvůli opravám musel zamířit na sever za vyšší teplotou. V 8°C by epoxidové lepidlo nezatvrdlo.
O kontakt s nejrychlejšími přišly i další týmy s konzervativní taktikou. Turn the Tide on Plastic ztrácí 250 mil a Scallywag 180 mil.
Fronta
Vítr před frontou přichází na jižní polokouli od severozápadu. Může být silný, ale je relativně stabilní. Kdo vydrží co nejdéle před frontou, vyhrává. Před frontou je možné plout přímo k východu, bez halz. Za frontou se obvykle vítr stočí k západu, je nárazový, studený. Vlny změní tvar, jsou nepříjemnější a především je třeba při plavbě na východ halzovat, tedy plout k cíli delší trasou. Proto kdo vydrží před frontou nejdéle, je vítězem dne. Pád za front znamená ztrátu.
Hranice ledu
Pořadatelé závodu pro bezpečnost závodníků stanovili hranici, za kterou se kvůli nebezpečí ledovců nesmí plout. Čím dále na jih na jižní polokouli plujete, tím je trasa kratší. Obvykle je dále na jihu také vítr silnější. Proto se navigátoři snaží své lodě držet u zakázané ledové hranice. Za určitých podmínek to ale znamená halzu za halzou. Vedoucí jachty mají za sebou i dny, kdy udělaly během 24 hodin 30 halz.
Pro laika to nic neznamená. Závodníci si ale uvědomují, o co jde. Halza znamená od začátku do konce 40 minut práce. Je potřeba přerovnat plachty z boku na bok, veškeré zásoby… 600 kilo přerovnat při každém obratu.
Na palubě jsou při obratu všichni členové posádky. 30 halz za 24 hodin znamená, že se nikdo z posádky nevyspí.
Zranění
Na palubě Brunel došlo k nepříjemné nehodě. Od práce u vinšny byla vlnou stržena Annie Lush. Vlna ji narazila na relingový sloupek na zádi. Náraz způsobil masivní bolest na pravé straně těla. Annie nemůže hýbat pravou nohou. Jde o záda a není jasné, jak je to vážné. Zatím se musí Brunel obejít bez jednoho člena týmu.
Polohu lodí najdete zde.
3338
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Oprava prasklého stěžně v Jižním oceánu
Oprava prasklého stěžně v Jižním oceánu
Třiceticentimetrová prasklina na vrchu stěžně jachty Malizia. Vynikající video z opravy. Stěžeň je vysoký 28 metrů a Will Harris musel strávit skoro celý den na jeho vrcholu v sedáku.